Experis har tagit fram en rad insatser för att få fler kvinnor att söka sig till IT-branschen. För att få till så konkreta och effektiva insatser som möjligt har Experis genomfört en undersökning bland kvinnor som är yrkesverksamma inom IT, både hos Experis och andra företag.
Möjlighet till utbildning och vidareutveckling
Kompetensutveckling är en viktig faktor och inkörsport för att få kvinnor att söka sig till IT-jobben. Därför har Experis jobbat extra hårt med att locka fler kvinnor till den egna utbildningsverksamheten Experis Academy.
– Vi jobbar aktivt med att intressera kvinnor för Experis Academy och det ger resultat. Nu mitt i rekryteringsprocessen så ser läget extra ljust ut i Göteborg där hela 80 procent av alla sökande är kvinnor, säger Hanna Iván som jobbar med Employer Branding på Experis.
Lyft fram kvinnliga förebilder
En annan åtgärd som efterfrågats är att lyfta fram kvinnliga förebilder från branschen. Därför har Experis valt att bjuda in fler kvinnliga föreläsare men även fokuserat på att lyfta fram kvinnliga representanter i marknadsföringsmaterial.
Kvinnliga IT-nätverk
En tredje satsning som är på gång är ett nätverk för kvinnor inom IT, både för de som redan är yrkesverksamma i branschen men även för dem som är intresserade av att börja arbeta inom IT. Genom att skapa fler mötesplatser för kvinnor strävar Experis efter att inleda ytterligare diskussioner om vilka förändringar som behövs för att göra IT-jobben mer attraktiva och hur de bäst kan genomföras.
– I stället för att gissa oss fram till vad som efterfrågas i ett kvinnligt nätverk så ställer vi frågan till våra anställda och yrkesverksamma. Det är så vi vill arbeta, med en strategi som känns genuin. Våra medarbetare får också möjlighet att driva ett sådant här nätverk. Det är alltså inte en ledningsgruppsfråga utan vi tror på engagemanget bland våra mest kunniga medarbetare, säger Hanna Iván.
Vill du vara med i ett kvinnodrivet IT-nätverk? Gör en intresseanmälan här.
Detta gör Experis för att få fler kvinnor att välja IT-jobben
Jämställdhet, mångfald och inkludering är högt prioriterade frågor hos företagen idag. Att företag med jämn könsfördelning är mer lönsamma är sedan länge vedertaget men på något sätt föll IT-branschen mellan stolarna och snedfördelningen mellan män och kvinnor är ett faktum, och inte minst ett problem. Vad krävs av IT-företagen för att få fler kvinnor att välja en karriär inom IT?