Helpdesk Teamledare | Mölndals stad | Mölndal
Inlagd: 24/09/2025
Antal tjänster : 1
Typ av jobb: Rekrytering till företag
Yrkesområde: IT, Data
Ansök senast: Snarast
Functieomschrijving
Mölndals stad har en centraliserad organisation för IT och digitalisering som tillhör Stadsledningsförvaltningen. Digitaliserings- och IT-avdelningen är uppdelad i två enheter - IT-drift och support samt Utveckling och förvaltning - och har dessutom en stab för strategi, analys och uppföljning.
Den aktuella tjänsten är placerad på enheten IT-drift och support, som ansvarar för den dagliga driften och fokuserar på kundnytta. Enheten säkerställer stadens behov av ett stabilt nätverk och en fungerande servermiljö, samtidigt som den hjälper användare med professionell support och utrustning som gör deras arbete möjligt.
Digitaliserings- och IT-avdelningen hanterar löpande en stor mängd ärenden - från beställningar av produkter och tjänster till förfrågningar om teknisk service och support.
Din roll
Som Helpdesk Teamledare har man ett helhetsansvar för att leda teamets arbete och säkerställa att ärenden hanteras effektivt och med hög kvalitet. Rollen innebär ett nära samarbete både med teamet och med andra delar av organisationen.
Du kommer bland annat att:
- Coacha, motivera och stötta teammedlemmar i det dagliga arbetet.
- Fördela resurser och följa upp resultat.
- Hantera eskalationer, incidenter och problemärenden med förståelse för ITIL-processer.
- Driva förbättringar av processer, rutiner och verktyg för ökad servicekvalitet.
- Säkerställa kompetensutveckling genom utbildningar och workshops.
Din profil
Vi söker dig som motiveras av att leda, coacha och utveckla supportteamet. Rollen passar dig som har en fullgjord gymnasieutbildning samt någon form av påbyggnadsutbildning inom IT. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har:
- Erfarenhet av att leda eller samordna i en IT-servicedesk eller helpdesk.
- God kommunikativ förmåga i både tal och skrift.
- Förmåga att strukturera, planera och prioritera.
- Starkt servicefokus och problemlösningsförmåga.
- Goda kunskaper inom IT och IT-infrastruktur.
- Erfarenhet av ärendehanteringssystem.
Detta är en tillsvidareanställning där omfattningen är heltid. Provanställning kan komma att tillämpas.
Om Mölndals stad
I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Ansökan
Den här rekryteringsprocessen hanteras av Experis för Mölndals stads räkning, vilket innebär att du blir anställd direkt av Mölndals stad. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Susanne Alderling på [email protected]
Urval och intervjuer sker löpande, ansök gärna så snart som möjligt dock senast den 19/10 2025.
Varmt välkommen med din ansökan!