Soft skills – nyfikenhet och flexibilitet värderas högt inom IT-branschen

Ett imponerande CV har länge varit det som alla strävat efter, men så är inte längre fallet. Idag väger soft skills tyngre än lång arbetserfarenhet. Vi har pratat med Matilda Lindqvist, Team Manager Talent Acquisition på Experis, för att få en bild av hur Experis ser på vikten av soft skills i IT-branschen.
Soft skills – nyfikenhet och flexibilitet värderas högt inom IT-branschen
I en värld som förändras snabbt är det svårt att bedöma vilka kompetenser som behövs i framtiden, något som kan skapa stora utmaningar för företag när de ska rekrytera. Det råder även brist på kompetens inom IT-branschen, vilket har gjort att Experis tänkt om i rekryteringsprocesserna. 

Soft skills värderas därför högt då den typen av egenskaper, oavsett hur branschen utvecklar sig, alltid kommer till användning. Med rätt soft skills kan du lära dig allt du inte redan kan – bara viljan, attityden, inställningen och motivationen finns där. Personer med rätt soft skills kan på så sätt ta sig an många olika tekniska uppdrag, även om inte kunskapen om själva tekniken finns där från början. 

Matilda Lindqvist, Team Manager Talent Acquisition på Experis, berättar varför det är viktigt med soft skills inom IT-branschen samt hur Experis jobbar med det genom sin så kallade kompetensprofil. 

Vilka typ av mjuka egenskaper efterfrågas inom IT idag?
– Vi har sett att nyfikenhet, innovationsförmåga, initiativtagande, flexibilitet, vara en team player och ha ett ”growth mindset” är viktigt. Detta är egenskaper som kan ses som en grund för att båda trivas i en IT-konsultroll och hos oss, och som gör det möjligt att ta sig an olika tekniska uppdrag och miljöer utan att nödvändigtvis kunna tekniken från början, säger Matilda. 

Experis jobbar med en kompetensbaserad intervjumetodik som innebär att de önskar att kandidater beskriver sina mjuka egenskaper genom konkreta exempel och situationer. Men hur ska den som söker jobb bäst beskriva sina mjuka egenskaper?

– Mitt tips är att reflektera kring sitt beteende och vilka mjuka egenskaper som är centrala för oss och rollen, samt då också kunna koppla dessa till reella situationer som du som kandidat varit i där egenskaperna varit viktiga, säger Matilda. 

För att rekryteringarna ska bli så bra som möjligt arbetar Experis även med en kompetensprofil. Denna har utvecklats under längre tid där syftet varit att kartlägga vilka egenskaper som är viktiga för Experis, kulturen och verksamheten. 

– För oss är det viktigt att kompetensprofilen överensstämmer med våra värderingar och det vi jobbar mot tillsammans. När vi utvecklar eller skapar något på Experis är vi måna om att det ska växa inifrån och komma från verksamheten, avslutar Matilda.

Är du intresserad av att jobba på Experis? Läs mer här!