AI behöver inte vara ett jätteprojekt. Tvärtom visar forskning att det är klokt att börja i liten skala, gärna med ett pilotinitiativ inom exempelvis rekrytering, onboarding eller intern kommunikation. Testa en funktion i taget, se implementationen som ett pågående experiment. På så sätt kan ni både lära er och förankra de nya arbetssätten i er organisation.
Affärsnära syfte och realistiska mål
För att lyckas behöver ni ha ett tydligt syfte. Hur ska det nya arbetssättet gynna er affär? Tänk över vad ett realistiskt mål kan vara och se i första hand se på AI som en möjlighet att få förstärkning. Ni kan stärka teamets kapacitet och förmåga, men eftersom AI fortfarande har begränsningar kan ni inte automatisera bort medarbetarnas förmågor som sunt förnuft, kulturell förståelse, etiskt omdöme och komplex problemlösning.
Använd agil metod
Jobba i liten skala, börja med ett begränsat projekt inom en funktion, snarare än att försöka implementera AI brett. Välj också att utgå från ”fail fast”-principen, dvs att ni justerar eller avslutar piloten snabbt om den inte fungerar som ni tänkt. Med andra ord: ta små steg, jobba med snabb återkoppling, lärande och medarbetarengagemang.
Förändringsprojekt med människan i centrum
Tänk på att det i första hand är ett förändringsprojekt, snarare än ett tekniskt projekt. Det är vi medarbetare som ska ändra hur vi jobbar, sätt därför människan i centrum. Se till att involvera medarbetarna tidigt. Ha med medarbetare från er operativa verksamhet, låt dem testa sig fram och ta fram den nya processen.
Slutligen: börja internt
Genom att först använda AI för att effektivisera egna processer, bygger ni både kompetens och förtroende – innan ni går vidare till externa lösningar och kundnära tillämpningar.
Vill du veta mer?
Ladda ner Experis rapport Future Forward- Building and Sustaining a Meaningful Career in the AI Age och läs mer!