Börja smått med AI – och vinn stort

Att börja använda AI behöver inte vara komplicerat eller resurskrävande. Genom att starta i liten skala – med ett tydligt syfte och realistiska mål – kan ni snabbt skapa värde och bygga både kompetens och förtroende internt. I det här inlägget får du konkreta råd för hur ni kommer igång med AI som ett förändringsprojekt där människan står i centrum.
Rapport om att bygga en karriär i AI-tidsåldern

AI behöver inte vara ett jätteprojekt. Tvärtom visar forskning att det är klokt att börja i liten skala, gärna med ett pilotinitiativ inom exempelvis rekrytering, onboarding eller intern kommunikation. Testa en funktion i taget, se implementationen som ett pågående experiment. På så sätt kan ni både lära er och förankra de nya arbetssätten i er organisation. 

Affärsnära syfte och realistiska mål 

För att lyckas behöver ni ha ett tydligt syfte. Hur ska det nya arbetssättet gynna er affär? Tänk över vad ett realistiskt mål kan vara och se i första hand se på AI som en möjlighet att få förstärkning. Ni kan stärka teamets kapacitet och förmåga, men eftersom AI fortfarande har begränsningar kan ni inte automatisera bort medarbetarnas förmågor som sunt förnuft, kulturell förståelse, etiskt omdöme och komplex problemlösning.  

Använd agil metod 

Jobba i liten skala, börja med ett begränsat projekt inom en funktion, snarare än att försöka implementera AI brett. Välj också att utgå från ”fail fast”-principen, dvs att ni justerar eller avslutar piloten snabbt om den inte fungerar som ni tänkt. Med andra ord: ta små steg, jobba med snabb återkoppling, lärande och medarbetarengagemang. 

Förändringsprojekt med människan i centrum 

Tänk på att det i första hand är ett förändringsprojekt, snarare än ett tekniskt projekt. Det är vi medarbetare som ska ändra hur vi jobbar, sätt därför människan i centrum.  Se till att involvera medarbetarna tidigt. Ha med medarbetare från er operativa verksamhet, låt dem testa sig fram och ta fram den nya processen. 

Slutligen: börja internt

Genom att först använda AI för att effektivisera egna processer, bygger ni både kompetens och förtroende – innan ni går vidare till externa lösningar och kundnära tillämpningar. 

Vill du veta mer?

Ladda ner Experis rapport Future Forward- Building and Sustaining a Meaningful Career in the AI Age och läs mer!

LÄS HELA RAPPORTEN HÄR