Lär dig mer om vilka utmaningar som remote-kompetens ställer på en organisation. Ladda ned vår guide: “IT-kompetens på distans - så får du det att funka” och lär dig mer.
Fallgrop #1 - Ej remote-anpassad onbording
Onboarding av konsulter kan ibland vara ganska bristfällig. Många förringar onboardingen en aning eftersom man tycker att en senior konsult kanske inte behöver samma onboarding som en traditionell medarbetare. Missuppfattningen med onboarding är att ansvariga tror att bara för att det är en senior konsult eller medarbetare som har genomfört liknande jobb tidigare att personen inte behöver en full introduktion i företaget. Men en onboarding handlar ju om att lära känna företaget, hur medarbetarna fungerar och hur kulturen är och så vidare. Det är ofta de här mjuka värdena som gör att ni kan få större utväxling på medarbetaren eller konsulten, betydligt mer än vad organisationen får om ni bara jobbar på ytan.Fallgrop #2 - Kunskapen försvinner med konsulten
Vad händer när uppdraget slutar och konsulten ska ut? Låt inte koden blir det enda som konsulten lämnar efter sig. Det finns ofta väldigt lite eller ingen säkring alls av kompetensen när en konsult lämnar sitt uppdrag. Att säkra bitar som dokumentation och så vidare är oerhört viktigt.
Fallgrop #3 - Bristfällig kravspecifikation
Vi på Experis agerar bollplank och rådgivare när företag ska köpa in konsulttjänster - för dig som beställare blir detta som en slags trygghetsförsäkring. Det är vanligt att många beställare kör på magkänsla och tyvärr inte har tillräckligt goda kunskaper om vilken typ av person eller kompetens som uppdraget kräver. På ett företag är det lätt att bli hemmablind. Det gäller kanske i ännu högre grad när det handlar om remote-konsulter eftersom ni kanske aldrig träffar dem IRL. En beställning av remote-konsulter kräver helt enkelt mera än om man träffas fysiskt. Allt måste vara så supertydligt som det bara går - här går det inte att vara övertydligt.
Fallgrop #4 - Det finns olika förväntningar på jobb och roller
Att sätta rätt förväntningar hos både uppdragsgivare och konsult utgör fundamentet för ett bra samarbete och väl genomfört uppdrag. Att det är tydligt med vad man vill ha hjälp med. Också viktigt att tänka på att en kravspecifikation är inte bara en roll. En sak som vi pratar väldigt lite om idag är kvalitetssäkrade processer från konsultsidan. Här handlar det också om att vara supertydligt så att ni som beställare av konsulten är till 110 procent klara på exakt vad ni köper. En illa ställd kravspecifikation följd av felaktig onboarding blir en “perfect storm” - och kommer inte att sluta på ett bra sätt.
Fallgrop #5 - Ni har höga krav på kompetens istället för potential
Att göra en kravspecifikation som är som en ren önskelista kommer inte att lyckas. Den stora utmaningen här för er som företag är istället att tänka potential i eventuella kandidater som ni får in. Att se vilka kandidater som bär på de mest intressanta utvecklingsmöjligheterna - istället för att leta efter någon som kanske inte ens finns - och om kandidaten finns, så finns den garanterat inte till det pris som ni är villiga att betala. Här är det viktigt att tänka på att ni nödvändigtvis inte behöver sänka kraven väldigt mycket för att få in fler kandidater till jobbet. Det kan räcka att skruva på vissa parametrar - till exempel graden av senioritet eller språkkunskaper.Fallgrop #6 - Inte väga personliga egenskaper tillräckligt tungt
Beställare bygger alltför ofta sin kravspecifikation och roll på teknisk kompetens. Idag är det oerhört få personer som arbetar helt isolerat från varandra, och därför kommer förmågan att samarbeta vara avgörande - så lyft in det tungt i specifikationen. En mer junior utvecklare med hög samarbetsförmåga kan vara mycket mer intressant än en senior fullspecad. med lägre samarbetsförmåga. Som med allt - det gäller att väga de olika mjuka och hårda skillsen emot varandra. Hur bra man är att väga hårda kompetenser mot mjuka är det som kommer att bli framgångsfaktorn.
Fallgrop #7 - Inte tillräckligt bra communities för konsulterna
De gemensamma lokalerna som tidigare fanns på kontoren ska nu transformeras till den digitala världen. Här kan man med fördel prova att sätta ihop communities för sina konsulter i till exempel Slack eller liknande tjänster. Det handlar om en yta där konsulter kan träffas och dela kunskap med varandra - men också en yta där beställaren ständigt kan röra sig och ta temperaturen på vad som händer i projekten. När det gäller att bygga communities för både medarbetare och konsulter står vi idag precis i början av den resan - så här rekommenderar vi starkt att prova nya vägar och framför allt lyssna på konsulterna. Hur vill de helst kommunicera - var och när och vilket blir effektivast för hela teamet?