Idag är valmöjligheten för en uppdaterad IT-specialist extremt mycket större än vad den var för bara fem år sedan - och eftersom IT-branschen kommer att fortsätta växa kommer behovet av rätt IT- kompetens bara bli större och större.
Lär dig mer om vad som krävs för att behålla dina stjärnor! Ladda ned vår checklista: “Så hittar du och behåller din IT-kompetens”.
1. Sätt rätt lön och rätt förmåner
Det kan låta krasst, men detta är viktig del av verkligheten. Om du är ute efter kortsiktiga lösningar så kan du alltid erbjuda en bra lön och bra förmåner. Detta kan köpa dig mer tid med dina stjärnkompetenser.2. Öppna öronen
Va? Ska jag lyssna på mina IT specialister? För att dina anställda inte ska gå raka vägen ut genom dörren så måste du vara mer lyhörd än någonsin för deras åsikter. Ta reda på vad varje anställd funderar över. Istället för att förbättra redan fungerande saker - så kan du vända på det och fixa saker som IT teamet inte tycker funkar. Vilka saker gillar inte dina anställda? Är era avstämningsmöten för långa - fixa det! Är kontorsplatserna inte tillräckligt bra - fixa det! Vill någon gå en utbildning - fixa det! Numera räcker det inte att skicka ut NPS frågan en gång i kvartalet. Luncha med dina anställda IT specialister regelbundet – lyssna och gör det som krävs för att upprätthålla en nära och god relation. Ditt mål är att alltid förekomma deras beslut.3. Skapa en övergripande och en individuell plan för upskilling och utveckling
All form av kompetensutveckling är viktig. Att som företag se till att alla anställda har tillgång till de kanaler eller verktyg de vill för att lära sig nya saker och utvecklas är grundläggande om du satsar på att ha kvar anställda en längre tid. Här handlar det återigen om att lyssna.För att kunna skapa en rättvis bild av nuläget och därmed också kunna rita en karta för framtiden så måste ni som företag bli riktigt bra på att förstå era anställdas vardag. Eftersom de allra flesta IT specialister ofta är mitt uppe i leverans så måste du som chef ha förmågan att lyfta blicken och titta på det längre perspektivet. Vad händer om ett halvår? Ett år? Om du lyckas vägleda din medarbetare och få den att ta så bra och strategiska beslut som möjligt - då kommer medarbetaren fortsätta sin professionella resa ihop med dig..
4. Skapa en djup relation med nätverk
Att skapa en plats där olika IT kompetenser både kan uppleva en tillhörighet samtidigt som de utvecklar sin egen kompetens och delar med sig till de andra kollegor i företagets IT organisation kan vara en lösning.Att implementera saker som “Thursday Labs” en modell där IT specialisterna träffas en torsdag i månaden med förväntan att varje kollega bidrar med minst ett problem som de ska lösa tillsammans, kan göra underverk för sammanhållningen. Det byggs band mellan kollegorna samtidigt som de känner att de utvecklas inom sina områden. Det bygger också en samhörighet och lojalitet till sin arbetsgivare som är svår att slå.
5. Strukturera kompetensutvecklingen
Oavsett var och hur er kompetensutveckling sker måste det finnas en grundläggande struktur som håller ihop allt. Det är som med allt annat - utan struktur så faller kompetensutvecklingsplanerna ni har byggt upp.6. Behandla alla konsulter individuellt
Alla kollegor är olika. Även om majoriteten har snarlika krav, som exempelvis att de själva vill påverka sin karriär i hög utsträckning - så betyder det olika för olika personer. Din uppgift blir likt en förbundskapten i fotboll, att coacha alla olika IT kollegor på en individuell nivå - allt för att de ska prestera bra tillsammans som ett team. Vissa kollegor kanske du inte behöver stämma av så ofta med - medan andra kräver mycket fler avstämningar och en annan typ av uppmärksamhet.7. Ha koll på de senaste trenderna
Vad händer i IT-världen utanför? Framför allt - vad händer i den värld som just din eller dina kollegor befinner sig i? Vad kan du göra för att ditt IT team ska få ännu roligare och mer utvecklande uppgifter i framtiden? Kanske det finns ett nytt programmeringsspråk som många i branschen börjar nyttja men som få utvecklare faktiskt kan. Genom att hålla koll på de senaste trenderna så har du kommit en bra bit på vägen för att säkerställa att medarbetaren och hela ditt team är uppdaterade på kort sikt men framför allt i framtiden.8. Fundamentet för att bli ett växthus för IT-kompetens
Traditionell kompetensutveckling är kanske den som är svårast att implementera men också den som ger störst effekt. Att ha tillgång till en egen Academy för sina medarbetare där de kan gå en rad olika utbildningar är en väg. Utbildningar i kombination med olika typer av alumni-nätverk där gamla kollegor kan ses och dela nya och gamla erfarenheter är ett smart sätt att hålla sina både befintliga och tidigare kollegor uppdaterade och varma.