Bristen på utvecklare är skriande och rekryteringsprocesser är komplicerade och kostsamma. På Experis Academy utbildas fullstackutvecklare under tre månader med full lön med fokus på både teknik och “mjuka värden”.
– Vi har en omfattande rekryteringsprocess med krav på en eftergymnasial, it-inriktad utbildning om minst två år. Sedan är det många steg i processen från annons, till research, urval, screening, intervjuer både per telefon och video, och sedan “farmors- och farfarsintervjuer”, säger Adrian Eriksson Jeppsson, program manager på Experis Academy.
Adrian Eriksson Jeppsson understryker hur viktigt det är att Experis Academy ser till både det tekniska och till personlighet när de väljer ut kandidater till utbildningen. Redan under rekryteringsprocessen gäller det att välja ut personer som passar i konsultbranschen, det som Experis kallar för “konsultmässighet”, eftersom de som genomgått utbildningen går ut som färdiga konsulter till Experis kunder.
– Så fort vi har kandidaterna inne i utbildningen efter rekryteringsprocessen så är de konsulter, de har lön under hela utbildningen som fokuserar på accelererad inlärning, praktiska uppgifter, teori, feedback – både teknisk feedback och de mjuka värdena. Vi jobbar hela tiden med de mjuka värdena med personen, parallellt med tekniken, säger Adrian Eriksson Jeppsson.
Experis Academy består av tre delar utöver själva utbildningen: Rekryteringsprocessen som redan från början ser till kandidaternas personliga egenskaper när de är färdiga konsulter, utbildningen i sig, och specialiseringsperioden som sker ute hos kunden och där Experis följer upp konsulten med stöd och coachning.
– När de är klara efter tre månader har de genomgått både backend- och frontendprogrammering samt ett kundspecifikt case som examination. Sedan fortsätter vi att följa upp med kunden, konsulterna och ta vara på de personliga egenskaperna genom karriärcoachning. Konsulterna ges stöd av våra seniora konsulter från Experis och mentorer från vår utbildningspartner. Det här fortsätter under hela specialiseringsperioden för att avlasta kunden, säger Adrian Eriksson Jeppsson.
I nuläget utbildas konsulterna inom fullstack java och fullstack .net, men Experis ser hela tiden på vad marknaden efterfrågar. Av 800 sökande väljer Experis Academy att köra igång 20 konsulter per utbildningsomgång. Enligt Adrian Eriksson Jeppsson ligger det ett gediget arbete bakom att handplocka de bästa kandidaterna. Planen är att utbilda 80 personer under 2021.
Enligt Adrian Eriksson Jeppsson möts man ofta av en farhåga hos kunderna som ser att det är nyexaminerade konsulter. Men att detta är något man ska tänka bort. De färdiga konsulterna har kommit mycket längre och har motsvarande 1-2 års arbetslivserfarenhet när de är färdiga med utbildningen.
Målet med programmet är att göra konsulten produktiv långt tidigare än en ”vanlig” nyutexaminerad person. Att rekrytera rätt personer från början är en förutsättning för att lyckas med detta. Konsulterna är en del av verksamheten hos Experis samarbetspartners där de arbetar i organisationerna.
– Vi jobbar mycket med det som är rekryteringsprocessen och att utveckla konsulternas personligheter. Vi erbjuder att korta ned startsträckan för dem som är färdiga konsulter med 9-12 månader. Det handlar om en strategisk kompetensförsörjning för kunden, att lära känna konsulten med stöttning från oss men utan risken med att anställa.
– Det handlar också om att kunna behålla det intellektuella kapitalet så att det inte blir lika flyktigt. Utbildningen syftar till att vara en kompetensförsörjning för kunden, säger Adrian Eriksson Jeppsson.
Experis kärnverksamhet handlar om att matcha rätt konsulter för olika uppdrag. Fördelen med utbildningen inom Experis Academy är att Experis kan följa konsulterna från rekryteringen under lång tid för att få god kännedom för vilka de är och att coacha dem under de tre månader utbildningen tar. När utbildningen är klar arrangeras ett öppet hus där kunderna och konsulterna får lära känna varandra.
– När vi kommer fram till öppet hus, och kunderna får träffa de färdiga konsulterna, vet vi att det kommer att gå bra. När kunderna träffar konsulterna är det med ett öppet sinne – att det här är java- eller .net-programmerare som de kommer att anställa som ett resultat av vår tuffa utbildning, säger Adrian Eriksson Jeppsson.
Experis kunder vet att konsulterna inte kommer in på utbildningen om de inte är rätt person med både tekniska kunskaper och rätt personliga egenskaper, men det gäller också för konsulten att hitta sitt självförtroende och veta att de kan jobba med hela teknikstacken och inte fastna i olika delar. En konsult från Experis är en win-win för både kunden och konsulten.
Text:IDG.se