Några av de vanligaste utmaningarna i Sverige är brist på AI-kunskaper hos medarbetarna och motstånd hos medarbetare och ledare. En tydlig framgångsfaktor är alltså att ta HR-frågorna på allvar redan från början.
Många brottas också med integritetsfrågor. Ledningen behöver förutse konsekvenserna av att införa AI för att inte skada privatpersoner, kunder och slutligen verksamheten. Ytterligare en utmaning handlar om att ta reda på vilka uppgifter som skulle kunna effektiviseras med AI.
Men, nu verkar vi vara på gång, kring var femte svenskt företag planerar att införa AI det närmaste året. Utvecklingen kan med andra ord komma att gå fort och det är därför ett bra läge att fundera på hur AI kommer att påverka oss, både verksamheter och medarbetare.
Jag vill börja med att försöka bidra till att avliva myten om AI:s inverkan på jobben. Nej, robotar kommer inte att ersätta människor, de kommer att avlasta oss. Faktum är att hälften av arbetsgivarna förväntar sig att AI och maskininlärning kommer att skapa fler jobb under de kommande åren. De flesta arbetsgivare har också en positiv tilltro till de effekter den nya tekniken kommer att få. Sex av tio förväntar sig att AI och maskininlärning kommer att höja affärsresultatet. De tror också att vi kommer att få effektivare utbildning, onboardning och flera andra HR-processer.
Den röda tråden i de här insikterna är att vi behöver sätta människan i centrum för den stora förändringen med AI. Här är fem råd som kan hjälpa din organisation att få bättre effekt av er AI-satsning:
- Satsa på kompetenshöjning av medarbetarna. Rusta dem och skapa en kultur av kontinuerligt lärande för att få större effekt av teknikinvesteringen.
- Skapa uppgifter baserat på mänsklig förmåga. Använd AI för att avlasta och stärka mänskliga förmågor.
- Identifiera och ta bort hinder under processens gång med hjälp av medarbetarna. Be om feedback och ta itu med problemen direkt.
- Satsa på att få med medarbetarna. Engagera dem i att hitta fördelar i vardagen för dem själva, för verksamheten och för era kunder.
- Säkerställ etiska metoder genom att inrätta ett AI-råd där ni diskuterar teknikens användning och utveckla en policy.
Resan framåt är spännande! I takt med att AI fortsätter att utvecklas och integreras på våra arbetsplatser kommer vi att kunna växla upp – medarbetarna har mer utrymme att vara innovativa och kreativa.
- Michael Egnell, Managing Director Experis Sverige
Rapport om ökad produktivitet med AI
Läs mer i Experis rapport "Building a People-First Strategy for AI-Powered Workforce Productivity". Med hjälp av insikter från ManpowerGroup Employment Outlook Survey som omfattar över 40 000 arbetsgivare i 42 länder har vi samlat in viktiga data om de strategier och tankesätt som krävs för att lyckas i AI-eran.