Behovet av teknisk kompetens har ökat drastiskt i samband med digitaliseringen. Detta har lett till att den globala kompetensbristen inom IT idag är större än någonsin. Under Tech Awards, som gick av stapeln i slutet av mars, delade Experis ut Årets kompetenspris. Nu berättar Hanna Iván, Employer Branding Manager på Experis, om läget inom branschen samt hur Experis jobbar för att attrahera fler IT-talanger.
– Vår känsla just nu är att konkurrensen är hög i storstäderna medan vi i småstäderna har stor brist på tech-kompetens rent generellt. Men vi ser också att intresset för IT-utbildningar ökar bland kvinnor, säger Hanna Iván.
Men hur attraherar man IT-talanger från fler delar av samhället då? Enligt Hanna handlar det om att våga gå utanför det traditionella sättet att anställa och i stället lyfta blicken.
– För oss handlar det om att öppna upp för alla människor som har potential och viljan att lära. Vi kan ju bara konstatera att vi inte har råd att utesluta någon i dagsläget. Så det handlar om att se potential i människor, och vad menar jag med det? Jo, det funkar inte att utesluta kandidater på grund av deras CV, brist på utbildning eller praktisk erfarenhet av IT. Vi behöver i stället se in i våra egna verksamheter eller våga ta in personer som kanske inte ser helt rätt ut på pappret, men som visar en vilja att lära, säger Hanna.
I takt med att samhället utvecklas förändras också arbetstagarnas krav och förväntningar på arbetsgivaren. Hur ska företag jobba för att lyckas attrahera kompetens idag?
– Företag som jobbar med Employer Branding och som tar ställning kopplat till gröna jobb ligger ju helt klart bättre till när det kommer till att lyckas attrahera kompetens. Förutom hållbarhet ser vi också att förmåner som fyra dagars arbetsvecka och worklife balance är viktigare hos kandidaten idag än exempelvis högre lön eller en ny hierarkisk nivå på jobbet, säger Hanna.
Det är ingen hemlighet att det råder en komplexitet i branschen just nu. Hur har konjuktursskiftet påverkat tech-branschen?
– Många företag brottas med att sia in i framtiden bland den inflation och ostadiga marknad som råder. Detta gör att det känns något dämpat för tillfället om man kollar på efterfrågan av resurser. Det är dock viktigt att veta att det beror på en ostadig marknad snarare än ett neddämpat behov av digitalisering och kompetens. Så vi kan se att kompetensomställningen är det som företagen öppnar upp för nu, vilket känns bra långsiktigt, säger Hanna.
Är du intresserad av att jobba inom IT? Läs mer om hur det är att arbeta hos Experis här.
Så jobbar Experis för att minska kompetensklyftorna inom IT
Experis var en av årets sponsorer till Tech Awards. Priset hyllar företag som gjort stora insatser för att höja kompetensen inom olika branscher. Nu berättar Hanna Iván, Employer Branding Manager på Experis, hur Experis jobbar för att minska kompetensklyftorna inom IT. – Vi måste våga ta in personer som kanske inte ser helt rätt ut på pappret, men som visar en vilja att lära, säger Hanna Iván.