1. Se över kapital och likviditet
Likviditet är viktigt för alla företag, men särskilt under tuffa ekonomiska tider. Om du har ett likviditetsproblem är det viktigt att frigöra kapital. Exempel på åtgärder kan vara att förlänga kredittider mot leverantörerna eller minska varulager.
2. Gör erbjudandet mer koncentrerat
Många företag väljer att fokusera på vinstmaximering och kostnadsminskning. Ofta innebär detta att de måste göra mer av det de redan gör - som att besöka fler kunder, göra fler affärer och bli mer kostnadseffektiva. Vad du också kan göra är att titta på hur du kan hjälpa dina kunder att förbereda sig för sina utmaningar genom att anpassa ditt erbjudande.
3. Brainstorma worst-case-scenarios
Gör en lista över potentiella problem som kan uppstå i samband med en nedgång och brainstorma lösningar för varje problem. För att bedöma hur ditt företag kommer att påverkas av globala händelser i framtiden kan det vara bra att reflektera över tidigare kriser och hur ditt företag reagerade. Vilka ändringar gjorde ni i produktionen eller i personalstyrkan? Finns det några utgifter som ni skulle ha skurit ner på om ni fått chansen?
4. Var beredd på allt genom att skapa handlingsplaner för olika scenarier
Det är alltid en bra idé att ha en plan för att hantera olika typer av störande händelser eller kriser. Tänk på att saker och ting kanske inte alltid går enligt planen, men själva planeringen är ändå viktig. Vad händer om din stora kund säger upp sitt kontrakt eller plötsligt går i konkurs? Vad gör du om banken drar in er kredit? Om ni måste stänga ett lokalt kontor, vilken av dem kommer först i tur att skäras ner? Tänk också på att dra nytta av statliga incitament och program som är avsedda att hjälpa företag att klara av ekonomiska stormar.
5. Time to kill your darlings
Utvärdera alla pågående projekt och bestäm vilka projekt som måste läggas på is eller påskyndas. Det är vanligt att stora planer sätts i verket i samband med ekonomiska högkonjunkturer. Det är oklokt att ge sig in i magrare tider med en massa överambitiösa projekt. Använd den här möjligheten - klipp av banden med alla projekt som visar på potentiell ekonomisk dränering innan det blir ett problem.
6. Skydda och ta kontroll över dina viktigaste resurser
Partnerskap, samriskföretag och olika projekt är bra sätt att dela risker och kostnader under goda tider. Men när marknaden är låg kan dessa projekt snabbt bli sura. Om du är den starkare parten i ett samarbete, så bör du säkerställa att du har möjlighet att med en enkel mekanik lösa ut de andra delägarna - då kan du agera handlingskraftig genom krisen.
7. Se över avtal med kunder och leverantörer
Under en högkonjunktur bör du inte underteckna några nya långa avtal. Tänk efter två gånger innan du förlänger ditt hyresavtal. Det kan komma en tid då du måste sänka dina fasta kostnader och om du hålls fast av dyra hyresavtal blir det svårare att göra detta.
8. Se över er externa finansiering
Med den blomstrande ekonomin under de senaste åren har det varit lätt att växa med externt lånat kapital och riskerna för överbelåning har underskattats av flera aktörer. Men nu när saker och ting börjar se mer osäkra ut kommer externa långivare med stor säkerhet granska er verksamhet noggrannare. Du vill inte vara utlämnad till banken, så se över din situation redan idag. Det finns för- och nackdelar med all finansiering, det viktigaste är att ge dig själv flera alternativ om er situation snabbt förändras.
9. Säkerställ kompetensmixen i konjunkturnedgång
När du är ute på öppet hav i full storm vill du ha den bästa möjliga besättningen på båten. Ofta är cheferna under perioder av tillväxt andra än de som utmärker sig i tider av nedskärningar och besparingar. Genom att se till att ni har rätt person(er) på detta nyckelområde ökar ni därför sannolikheten för framgång under dessa tuffa tider.
Förutom att ha rätt medarbetare bör du också se till att ditt team är tillräckligt stort för att du ska kunna hantera verksamheten även under svåra tider. För att frigöra tid kan du avveckla aktiviteter som ligger utanför din kärnverksamhet i förväg. Se över möjligheten att växla in en större andel konsulter för flexibilitet åt båda hållen. Med rätt konsulter och ett bra konsultavtal kan ni hantera oväntade leveranstoppar och ta marknadsandelar, samtidigt som ni kan gå tillbaka till en minimum bemanning och låga lönekostnader mellan topparna.
Det här kan vi på Experis hjälpa till med:
● Skala upp och ner IT kompetens vid behov.
● Hitta rätt specialister för olika uppdrag
● Erbjuda visstidsanställning för era medarbetare för tillfälliga uppdrag via Experis
● Med Experis Anyshore erbjuder vi remote-jobb i hela Sverige och Norden.
● Kompetensutveckling för er personal med Experis Academy
Kontakta oss här!