Det handlar egentligen om "mjuka" skills
Att företag blir bättre på att ta hand om engagerade och motiverade medarbetare blir allt viktigare och kommer att vara mer och mer knutet till att ha relevant IT-kompetens. Slaget om framtiden kommer att vinnas av de företag som är bäst på att ta tillvara på medarbetarnas mjuka egenskaper. Idag vet vi att det är lättare att utbilda en person till en ny kompetens än vad det är att förändra en persons beteende. Därför är det viktigt att kunna hitta personerna med rätt egenskaper och förse dem med relevant kompetens.
"Hårda" skills är ofta en lättare utmaning
Den hårda kompetensen - det vi i vardagligt tal brukar kalla för IT-kompetens - utvecklas så gott som dagligen på marknaden. Den är i ständig förändring och framöver kommer förändringshastigheten öka när det gäller vilka hårda skills som kommer och går. Att lyckas växla upp medarbetarna som drivs av högt engagemang, nyfikenhet och framför allt viljan att lära sig nya saker - kommer att vara en av nycklarna till att lösa kompetensbristen. Den nya arbetsmarknaden när det gäller IT-kompetens kommer att gynna de medarbetare som är flexibla och ständigt öppna för nya arbetsuppgifter och utmaningar. Det är sanningen.
Utmaningen
Den stora utmaningen för många företag kommer att vara att utveckla de medarbetare som kanske har en högre tröskel till kompetensutveckling och upskilling i olika form. Vad man då måste göra är att hitta nycklar och vägar in som väcker deras nyfikenhet och intresse. Att kunna erbjuda intressanta upplägg med utbildningar och så vidare. Här blir det oerhört viktigt att försöka hitta engagemanget i alla era medarbetare. Kompetensutveckling utan engagemang kommer tyvärr inte att lyckas. Engagemanget är nyckeln.
Tips på vad du kan göra för att din IT-personal alltid ska ha relevant kompetens
IT-kompetens är idag ett flyktigt begrepp som ändrar form nästan dagligen. Utmaningen att hänga med i all ny teknik sätter höga krav på arbetsgivare. Här kommer några förslag hur du kan tänka för att möta den kompetensutmaning som både arbetsgivare och medarbetare står inför.Kurser och utbildningar
Att gå en utbildning kan vara ett bra sätt att få struktur på sin kompetensutveckling. Att deltagarna känner sig trygga i riktning och mål med utbildningen. Det är också ett sätt som kanske passar de som är väldigt nya på ett område och behöver mer vägledning och stöttning. Tänk också på att enstaka kurser online kan vara ett sätt att lära minst lika mycket om något som att gå en traditionell utbildning. Här handlar det om att hitta en form som passar och förflyttar den unika medarbetaren mot ert gemensamma mål.
Dela kompetens inom företaget
Att ta tillvara på befintlig kompetens kan vara smart. Men det kräver att man som företag också verkligen satsar hundra procent. Det är inte ovanligt att internutbildningar blir mindre solida och mindre ambitiöst utförda än en extern utbildning. Det kräver verkligen struktur om man ska göra det själv. En kombination av intern och extern utbildning kan ibland kanske vara det bästa.
En annan form av internutbildning - men i lite mer informell form kan vara att man sätter ihop grupper, exempelvis över digitala kanaler där personer med liknande arbetsuppgifter kan ställa frågor och lära av varandra. De kan hjälpa varandra för att lösa problem och kan på så sätt använda sitt interna nätverk som en backup - för att både utveckla sig själva och snabbare lösa problem åt sina uppdragsgivare. Här handlar det väldigt mycket om att skapa antingen fysiska eller digitala plattformar som kommer att utgöra fundamentet för dessa grupper.
Självstudier
Att som medarbetar själv hitta sina kurser, utbildningar eller forum där man kan utveckla sin kompetens är också ett bra alternativ. Det är ett sätt som normalt passar de mest drivna medarbetarna, som också har mer kunskap och erfarenhet i ryggsäcken. Som företag kan ni rekommendera vissa typer av utbildningar och studier, men låt medarbetarna själva välja den form som de tycker fungerar bäst. Det kommer att betala av sig i längden.
Gör personlig utveckling till en god vana genom att öka engagemanget
Oavsett om det handlar om en internutbildning eller om det är en extern kurs, konferens eller onlineutbildning så handlar det alltid om att få in kompetensutvecklingen på ett naturligt sätt i medarbetarnas vardag. Att så mycket som möjligt är direkt användbart i medarbetarnas vardag och karriär är en framgångsfaktor. Att de känner sig lustfyllda och personligt engagerade i utvecklingen av sina nya skills är en annan. Desto högre engagemangmedarbetarna känner inför sin upskilling desto högre genomslagskraft och utväxling kommer du som arbetsgivare att få.
Sluta rekrytera IT-medarbetare själva
Att med argumentet “det är billigare” ta hand om den svåra rekryteringen av nya IT-medarbetare själva är lite som att köpa det billigaste tältet online när man ska bestiga Mount Everest. Visst, det är billigt tält. Men fungerar det verkligen för ändamålet? Att kvalité kostar är självklart i de flesta sammanhang - men inte i alla. Priset ni kan få betala för att ha stirrat er blinda på den initiala kostnaden kan bli en dyrköpt erfarenhet. Väljer ni istället att hyra in IT- kompetens från ett konsultbolag, så välj ett bolag som kan erbjuda löpande kompetensutveckling av konsulten. Det kommer att vara avgörande. Men det har du säkert redan förstått.