En av de största frågorna när det kommer till kompetensutveckling är hur alla ska hänga med i den digitala utvecklingen. Allt ifrån att bli en säkrare användare och undvika phishing emails till att utnyttja kraften och funktionerna i företagets tillgängliga system. När man börja tänka i dessa banor förvandlas ofta den här typen av satsningar till gigantiska projekt - som får till följd av att de bli långsamma eller i värsta fall - inte genomförs alls.
Vi på Experis har stor erfarenhet av just kompetensutveckling inom IT och vi jobbar oerhört mycket med detta när det gäller våra egna konsulter - eftersom vi vet att detta är nyckeln till att medarbetare trivs på sina jobb och vill stanna kvar längre. Att man utvecklas, utmanas och känner att man på så sätt får en djupare mening med sina arbetsuppgifter.
Har du tänkt på att mycket av den kunskap du skulle vilja ge till dina medarbetare kanske finns inhouse?
Ibland ser man inte skogen för alla träd. Så enkelt kan det faktiskt vara i vissa fall. Ta till exempel en IT-avdelning. Era medarbetare och konsulter på er IT sitter säkert redan på oerhört stor kompetens när det gäller många olika områden. Så varför inte börja gräva där ni står? Använda era redan befintliga resurser.
Att hitta dessa personer och få dem att driva den här typen av utbildningsprojekt kan vara en av de bästa investeringarna ni kan göra i er personal. Men det innebär givetvis också en stor utmaning. Här nedan har vi listat några av de saker som vi tycker är viktiga när företag upskillar sin organisation digitalt genom att ta hjälp av sin egen IT-avdelning.
Tips på hur ni använder er IT-kompetens för att upskilla företaget!
Syftet med dessa tips är att ge er inspiration att sätta igång nu och idag. Kom ihåg att alla resor, oavsett hur stora de än är, börjar med ett enda steg.
Hitta ambassadörer på IT-avdelningen som brinner för att lära
Låt oss bli konkreta med en gång. Den första delen i att lösa kompetensutveckling av IT internt handlar om att hitta specifika de individer som brinner för lärande och framför allt, brinner för att lära andra människor. Identifiera dessa personer, och involvera dem mycket tidigt i processen. Desto mer konkret du kan vara i ett tidigt stadie med att hitta rätt personer - desto lättare kommer det att gå. Om du inte har dessa personer på din IT-avdelning idag bör du ta med det som en specifikation när du gör din nästa rekrytering. Du behöver helt enkelt flera personer på IT-avdelningen som älskar att lära andra människor.
Om du inte hittar personer på IT-avdelningen som brinner för att lära - rekrytera!
Vänd på det. Måste verkligen personen komma från IT eller är det kanske så att personen måste förstå IT men kanske framför allt har fokus på lärande och vara en pedagogiskt lagd person istället? Det kan vara ett mycket bra alternativ.
Hitta engagemanget hos de som ska driva kompetensutvecklingen!
Att hitta engagemanget hos den som ska facilitera utbildningsinsatserna är avgörande. Det kommer i sin tur påverka deltagarnas engagemang. Utan en engagerande och entusiasmerande utbildare kommer ni aldrig att kunna påverka era medarbetare och upskilla de i den utsträckning som ni vill. Engagemang är nämligen precis som vilka virus som helst - det smittar. Så om era utbildare och personer som står för kompetensutvecklingen brinner för detta och brinner för att göra det roligt att lära - då har ni högst chans till att utbildningarna blir succéer som fler vill ta del av.
Gör en assessment på de befintliga medarbetarna och konsulterna som ni vill kompetensutveckla
Genom ett assessment så får man också reda på vilka olika nivåer som alla medarbetarna befinner sig på när det gäller IT. Detta är helt avgörande för att kunna anpassa utbildningar och insatser för kompetensutveckling så att de passar alla olika individer på deras respektive nivåer.
Sätt ett tydligt mål
Att veta riktningen är otroligt viktig. Var ska ni vara om 3 år? Var ska ni vara om 1 år? En tydlig riktning och ett tydligt mål gör det enklare att tar fram en tydlig strategi och taktik för hur ni varje dag ska jobba för att ta er i mål. Det kommer att hjälpa er att bryta ner utbildningsinsatserna i små delar där varje del har ett tydligt syfte - att ta er ett steg närmare målet.
Börja litet - tänk stort - ha tålamod!
Som mycket annat som är bra, så händer det inte över en natt. Det kommer att ta tid. Det kommer att vara jobbigt. Ni kommer att stöta på massa med problem. Men räkna med både högre entusiasm och högre nöjdhet hos medarbetarna. Att lära sig något nytt och att kunna känna sig säker på ett nytt område eller bli självsäker när det gäller vissa arbetsuppgifter är djupt självförverkligande och utvecklande, vilket gör att många av era medarbetare kommer att känna en hög tillfredsställelse.
Och kom ihåg att felsteg är också ett steg närmare målet. Att göra så många fel som möjligt fast så snabbt som möjligt för att kunna rätta till dem är något som alldeles för få företag gör. Det är i felen lärdomen finns.
Tänk också på att inte klämma in alldeles för mycket information på kort tid. Tänkt dig själv - det är som att börja spela ett spel på nivå 100 med en gång. Du kommer att misslyckades och chanserna till att du fortsätter att spela minskar kraftigt jämfört med om du hade börjat på nivå 1.
Sätt innehållet
Börja med att svara på medarbetarnas frågor. Låt medarbetarnas största frågor och funderingar få leda er till era första utbildningsinsatser. Låt de stora frågetecknen vara de första namnen på era saker som ni gör. All form av bra lärande bygger på att man tar tillvara på människors egna nyfikenhet.
Skapa olika innehåll för olika nivåer
Genom en inledande assessment har ni tillräckligt mycket info för att dela in era medarbetare i grupper och nivåer för att kunna lägga alla på en nivå som passar just dem. Detta är viktigt eftersom alla befinner sig på olika nivåer. När det gäller kompetensutveckling talar man ofta om två olika nivåer - oavsett vad det handlar om.
Den första nivån är upskilling - då deltagarna redan har en slags grundläggande kunskap om vad det rör sig om.
Den andra nivån kallar man för reskilling - då handlar det mer om att lära sig något nytt från grunden.
Möt medarbetare i deras egna kanaler
Vilka kanaler fungerar bäst på er arbetsplats? Är det Teams? Är det Slack? Är det WhatsApp? Ta reda på det, för det är nämligen här som du ska möta dina deltagare och medarbetare på utbildningen. Det är i kanalerna som ni redan använder i dag som ni ska skapa grunden till era utbildningsinsatser. Låt också kanalerna bestämma hur innehållet ska utformas. Det kanske inte passar med en timmes lång föreläsning, utan istället ett två minuters videoklipp? Eller varför inte korta beskrivningar i text? Kanske fysiska möten är bättre för personer som ska lära sig mer grundläggande IT-kunskaper?
Testa olika saker så snabbt som möjligt för att se vilka olika typer av innehåll som ger bäst respons - och gör sedan mer av det som fungerar bäst.
Det måste engagera era medarbetare!
Att använda ord som “obligatoriskt” och “krav” när det gäller utbildning är knappast något som motiverar deltagarna. Det fungerar snarast i avskräckande syfte. Att göra lärandet lustfyllt, intressant, engagerande och utvecklande är kanske en mycket svår uppgift - men den är faktiskt så pass viktigt att hela projektet hänger på det.
Varför inte använda er av gamification? Att använda sig av system som möjliggör att man arbeta med gamification på något sätt kan vara en riktig bra idé. Att jobba med flera olika nivåer och att göra lärande roligt. När det gäller utbildning finns det idag en uppsjö av olika system som möjliggör gamification.