Det säger Martin Åberg som är Experis affärsområdeschef för digital workspace. Han leder i dag tjänstedelen av användarsupporten på företaget – en avdelning som har fått extra mycket att göra det senaste året när kunderna började jobba hemifrån på grund av pandemin.
Det stod tidigt klart att hjälpbehovet var stort. Parallellt med att kontoren flyttat hem, har också många skolelever gjort det.
– Ibland sitter en hel familj hemma och jobbar, och ska ha fungerande videoströmmar till alla. Har man utrustningen man behöver? Det är inte lätt att ha koll på allt, säger Martin Åberg.
Ny arbetsplats innebär nya rutiner
Utmaningarna radade snabbt upp sig. Att arbeta digitalt på distans innebär ofta helt nya rutiner, och många har frågor om allt ifrån hur man använder olika applikationer till hur och var man ska spara filer. Det satte snabbt fingret på en annan viktig aspekt: kunskapen om cybersäkerhet var högst varierande.– Att jobba hemifrån kan klassas som att jobba från ett till exempel ett café, och många har inte koll på sina router-lösenord eller hur VPN-tunnlar fungerar, säger Martin Åberg.
Läs mer om Experis Digital Workspace
Experis såg snart att de kunde göra en insats och satte ihop ett tjänstepaket som ska passa hemarbete oavsett vilken nivå av säkerhet man behöver.
– Arbetar man med till exempel avtalshantering eller patientdata, är det kritiskt. Ofta vet inte den som arbeta hemma att skrivaren inte är säker eftersom den är utanför VPN-tunneln.
Supporten inte bara teknisk
Men oavsett vilken teknisk support kunderna har behövt, har en minst lika viktig del av arbetet varit att finnas där och lyssna.– Det har blivit viktigt att vara ett stöd och kunna svara på alla frågor. IT- infrastruktur är komplext och ofta vet man inte var man ska söka svaret på sina frågor, säger Martin Åberg.
Året som gått har gett många andra insikter. Medan det tidigare endast var några få kunder som jobbade hemifrån – flyttade plötsligt alla hem. Från att normalt sett ha kunnat hjälpa kunderna på plats på kontoret, så var det i början en utmaning att hjälpa dem på hemmaplan i stället.
– När vi lanserade idén att vi skulle komma hem och hjälpa till, var utmaningen att ens bli insläppt. Så vi fick utarbeta nya rutiner och arbetsprocesser liknande de som leveransföretag använder, att vi hämtar och lämnar utrustning vid dörren, säger Martin Åberg.
Se lediga tjänster hos Experis
Många kommer fortsätta arbeta hemifrån
Det mesta pekar på att många kommer att fortsätta jobba på distans även efter pandemin och då även från andra platser än hemmet. Denna rörlighet kommer att ställa nya säkerhetsmässiga krav både på de som arbetar på distans och de som hjälper dem.– Det är det här vi vill jobba med i framtiden, att skapa en remote arbetsplats som är säker och funktionell och supportad.
Det är ju mycket mer accepterat att jobba hemifrån nu. Ifrågasättandet om man kan vara lika effektiv hemma som på kontoret har passerat eftersom många ser att de flesta kan vara mer effektiva.
Martin Åberg har själv jobbat hemifrån på heltid sedan i mars 2020 och från den tiden tar han med sig erfarenheter han tror många delar. Att man på kort tid har tvingats lära sig att förhålla sig till både arbetet och kollegorna på ett nytt sätt. Och att alla har blivit bättre på att hantera de tekniska verktyg som finns.
– Det är ju mycket mer accepterat att jobba hemifrån nu. Ifrågasättandet om man kan vara lika effektiv hemma som på kontoret har passerat eftersom många ser att de flesta kan vara mer effektiva. När man har videomöten går man mer rakt på sak och fokuserar på uppgiften, säger han.
Alla behöver kunna jobba på distans på ett bra sätt. Därför är det viktigt att hjälp alltid ska finnas tillgängligt, menar Martin Åberg.
– IT-infrastruktur är komplext och att man kan få hjälp med de här frågorna betyder mycket. Jag tror att vår kombination av att kunna hjälp till med IT-support vid fel, och dels proaktivt i hur man faktiskt ska jobba på ett säkert sätt, är rätt ovanlig.
Läs mer om Experis Digital Workspace.
Text:IDG.se