Satsa på att skapa långvariga relationer - både med konsulter och konsulters konsultbolag
Många tror att man kan hantera konsulter annorlunda än anställda. Vilket såklart är sant - till viss del. En konsult följs ofta upp på andra KPI:er och har andra förutsättningar att lyckas jämfört med en anställd. Men när det gäller relationsbyggandet är det samma sak. Ett företag eller konsultbolag som är duktiga på att bygga nära relationer med både nya och gamla konsulter kommer att vara vinnare i längden. När det gäller relationsbyggandet som en framgångsfaktor för att hitta rätt konsult till rätt uppdrag så är det ingen skillnad från många andra saker.Allt börjar med en riktigt bra kravspecifikation. Den här kommer ingen undan
Inhyrda konsulter ställer höga krav på beställare om vad du vill att de ska åstadkomma. Om du inte ens har tid med att göra en riktigt bra kravspecifikation för konsultuppdraget bör du överväga att kanske skjuta uppdraget på framtiden - tills du har tid att bestämma dig för exakt vad du vill ha. För sanningen är att om du som beställare eller konsultbolag inte gör ditt jobb med att skapa en tillräckligt bra kravspecifikation så finns det en alldeles för hög risk att det leder till missnöje. Med andra ord: desto högre avkastning du vill att inhyrda konsulter ska ge er organisation - desto högre krav på dig som beställare. Vad är ett lyckat resultat? Vilka KPI:er ska sättas på konsulten?
Bli bättre på att hyra in IT-kompetens! Ladda ned vår checklista: “Så hittar du och behåller din IT-kompetens!”
Hur ser ett lyckat resultat ut? På riktigt
Vad vill beställarna på ditt företag ha? Vad är viktigast med projektet och vad vill de ha för resultat? Vilka nyckelkompetenser krävs och vilka är mindre viktiga? Ställ jobbiga motfrågor till de som ska äga konsulten. Försök att läsa mellan raderna - är det något som är viktigt men som inte sägs rakt ut?Sluta leta efter astronauter
Om du letar efter stjärnor kommer du med hög sannolikhet inte att hitta dem. Orsaken? Ja, antingen har du inte råd med dem eller så är de extremt svåra att locka till just ert uppdrag - ofta i kombination. Även om det känns lite trist så måste du tyvärr sätta realistiska mål när det gäller kravspecifikationen om vilka kompetenser och egenskaper ni letar efter.En roll som kräver minst fem års erfarenhet av komplicerade systemintegrationer i storbolag, djupa kunskaper i programmeringsspråken som COBOL och ActionScript samt minst tre år som projektledare - får inte direkt ansökningarna att strömma in. Sätt rimliga krav.
Tid på plats - en dealbreaker
Efter Covid-19 har arbetsmarknaden förändrats i grunden. Detta innebär rent konkret att det idag är mycket färre seniora konsulter som accepterar fem dagar på plats hos kunden, än vad det var för bara ett par år sedan. Oavsett vad du som beställare eller företag har för åsikt om detta så är det en verklighet som alla måste förhålla sig till. Så tänk över detta noga. Här tvingas du tyvärr välja - vad är viktigast? En konsult med rätt kompetens eller en konsult som kan tänka sig att sitta på kontoret 9-17 varje dag. Tänk också på att det otroligt viktigt att redan från början kommunicera när, varför och vid vilka möten konsulten förväntas vara på plats.Vad händer med konsulten efter avslutat uppdrag - ska konsulten in eller ut?
Ju mer du har klart för dig redan innan du gör din kravspecifikation - desto bättre. Det är långt ifrån alla konsulter som är intresserade av att bli anställda efter avslutat uppdrag. Om du redan innan uppdragets start vet att två av de fyra konsulterna troligtvis kommer att erbjudas en anställning längre fram - var tydlig med det från början.Grad av matchning - senioritet och personlighet
En av de vanligaste misstagen som bolag gör när de letar konsulter är att alltid leta efter de mest seniora. Ett klassiskt misstag redan i kravspecifikationen. På detta sätt kan ni missa konsulter med potential. Här kommer matchning av rätt personlighet och rätt driv in - snarare än att titta sig blind på cv och tidigare meriter. Det finns fördelar med att anlita en mer junior IT-konsult än vad ni från början ha tänkt er. En konsult med lättare bagage kan vara mer rätt och har många gånger visat sig ha lättare för att förstå och lära sig nya uppgifter och processer.Sätt rätt förväntningar - hos alla
Kontinuerliga avstämningar är lika enkelt sagt som det är svårt. Att hela tiden stämma av så att era förväntningarna och konsultens upplevelsen av uppdraget går hand i hand. Syftet med detta är såklart att minimera missförstånd som kan uppkomma hos båda parter. När ni tar hjälp av ett konsultbolag bör det vara en självklarhet, men kräv det om konsultbolaget inte själva föreslår det. Detta är verkligen något som man som beställare och konsultbolag ansvarar för och måste se till att det händer.Kraften av en mini-onboarding
Alla gillar att få en introduktion. Strunta inte i en onboarding bara för att ni har anlitat en konsult. En investering på åtta timmars introduktion kan betala av sig många gånger om. Vi vet att verkligheten kanske inte ger utrymme för det - men då gäller det att vara övertydlig mot konsulten att den kommer att kastas in i hetluften från första stund. Återigen - sätt rätt förväntningar!Se till att kunskapen inte går ut genom dörren tillsammans med konsulterna
En vanlig anledning till att företag tar hjälp av konsulter är för att göra komplicerade jobb som kräver specialistkompetens som de själva inte har inhouse. En sak som vi ofta upplever är att det tyvärr byggs kritiska IT system som ibland bara fullt ut förstås av de konsulter som själva skapat lösningen. Därför är det viktigt att planera och strukturera överlämningen och all information. Se till att all kunskapsöverföring mellan konsulterna som byggt systemen och era anställda är så optimal som möjligt. Detta gör att inga kritiska system påverkas när konsulterna sedan lämnar sitt uppdrag eller tackar nej till ert erbjudande om fortsatt anställning.