Referenser

Här delar vi med oss av några lyckade resultat där både kund och kandidat är väldigt nöjda.

Rekrytering av ett 30-tal mjukvaruutvecklare i Göteborg

Den förfrågan som kom från kunden handlade om att rekrytera cirka 30 kandidater under en väldigt kort tid. Vi bokade ett uppstartsmöte för att gå igenom kundens verksamhet och vad det var tänkt att kandidaterna skall göra i teamet. Vi formulerade en annons, som publicerades både på kundens och på vår hemsida, Monster.se, Careerbuilder.se, Arbetsförmedlingens hemsida samt spreds som en uppdatering på LinkedIn.

Relevanta CV:n skickades till kunden två gånger i veckan, varpå vi valde ut kandidater för intervjuer. Inför intervjuerna skickade vi ut personlighetsformulär och induktiva tester. Vi bad också kandidaterna att förbereda två referenser.

I steg två bokade vi in kandidater på en ytterligare intervju hos kunden. Efteråt gick vi igenom intervjuerna gemensamt. Därefter beslutade vi vilka kandidater som fick ett erbjudande.
Vi rekryterade vi ca 30 personer under perioden mitten av maj-augusti 2014 och intervjuade ett 100-tal kandidater som vi valde ut av cirka 450 sökanden.

Trygghet som konsult

Konsulten Viktoria Wahlström jobbar som Tool engineer hos IAC i Skara. Hon är utbildad till ingenjör och beteendevetare men via Experis har hon fått möjligheten att ta ett sidospår.
- Jag breddar min egen erfarenhet och utbildning genom att ta uppdrag som skiljer sig mot min bakgrund. Att komma in snabbt i och förstå nya uppdrag passar mig bra eftersom jag har lätt för det, säger Viktoria.

Viktoria, som har mycket erfarenhet av ledarskap, trivs i rollen som konsult och tycker att det är en trygghet. Dessutom har hon har stora möjligheter att påverka och vara delaktig i beslutet om var hon ska jobba.

Hos Experis upplever Viktoria att hon främst är en person och inte bara en resurs. Det bästa är att jag bygger upp mitt eget varumärke tillsammans med min chef baserat på mina mål, berättar hon.

Marknadsprojektledare med internationell erfarenhet

Kunden, som är en internationell stationskedja, efterfrågade en marknadsprojektledare med internationell erfarenhet. I det här fallet innebar projektledarrollen ett övergripande ansvar för företagets markandsföringsverksamhet.

I ett team med fyra personer planeras och genomförs marknadsföringsaktiviteter för företagets alla marknader. I rollen ingår även att utveckla och planera insatser, samarbeta med de olika försäljningsregionerna samt uppföljning av resultat.

Vi sökte en akademiker och tre-fyra års erfarenhet av projektledning från en marknadsavdelning eller en reklambyrå. Internationell erfarenhet, gärna inom B2B var meriterande, men den viktigaste parametern var personligheten. Kunden var tydlig med att de sökte en drivande och social person som var ansvarsfull och förtroendeingivande samt hade tydliga projektledaregenskaper.

Nyckeln till vår framgång är att förstå vad det är för personlighet som passar hos kunden och vad som motiverar personen ifråga. Vi använde oss av annonsering för att hitta rätt person och fick in många ansökningar. Efter att vi hade gått igenom urvalet bokade vi in de intressanta kandidaterna på intervjuer. I intervjuerna undersökte vi om de stämmer överens med kundens krav. När vi hade presenterat fyra kandidater för kunden fick de träffa marknadschefen och de två personerna som gick vidare fick göra våra olika tester och vi ringde även deras referenser.

Efter en rekrytering träffar vi alltid kunden och kandidaten för att följa upp hur rekryteringen har gått. I det här fallet är både kunden och kandidaten jättenöjda, vi fick till en jättebra matchning. Kandidaten har fått växa i bolaget och kunden är väldigt nöjd med hennes prestation och personlighet.

 

                                     Referenser