Redovisningsekonom till Stockholms universitet

Har du några års erfarenhet av redovisning och vill arbeta i en spännande organisation? Då kan detta vara rätt jobb för dig!

Placering: 
Stockholm
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring
Antal tjänster: 
1

Stockholms universitet är ett av Europas ledande universitet i en av världens mest dynamiska huvudstäder. Universitetet är en av landets största myndigheter, med en årlig omslutning på 5 miljarder kr. Här är mer än 34 000 studenter, 1 700 doktorander och 5 000 medarbetare verksamma inom de naturvetenskapliga och humanvetenskapliga områdena. I organisationen finns ca 55 institutioner där universitetets kärnverksamhet, utbildning och forskning bedrivs samt den centrala universitetsförvaltningen med tolv avdelningar, däribland Ekonomiavdelningen.


Redovisningssektionen är en del av Ekonomiavdelningen inom Stockholms universitet och har totalt 19 medarbetare. Sektionen leds av en redovisningschef och är indelad i två funktioner, redovisning och reskontra. Sektionen har ett övergripande ansvar för bokslut, årsredovisning, löpande redovisning, projektadministration, anläggningsredovisning, betalningsflöde, kund- och leverantörsreskontra samt statsredovisning.

Arbetsuppgifterna
I rollen som ekonom inom redovisningssektionen arbetar du universitetsövergripande och erbjuds stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter samt ges stora möjligheter till att bidra och påverka universitetets förbättringsarbete inom redovisningsområdet. Du kommer bland annat att arbeta med löpande redovisning, bokslut, avstämningar, rapportering, momsredovisning, periodiseringar, ekonomisk statistik samt genomföra utbildningar och workshops. Du kommer även bistå organisationen med övriga spörsmål inom ekonomiområdet samt delta i ekonomi-och systemrelaterade projekt. Rollen är bred och omväxlande och för rätt person finns det möjligheter att utvecklas i myndigheten. Arbetet sker i nära samarbete och dialog med andra verksamheter inom universitetet.

Kvalifikationer
Vi söker dig med ekonomisk utbildning på högskolenivå och några års erfarenhet av brett och kvalificerat redovisningsarbete. Du har mycket goda redovisningskunskaper och en hög IT-mognad. Du har arbetat i en transaktionsintensiv verksamhet, gärna i större organisationer med komplex struktur. Du har erfarenhet av processarbete och förstår de olika flödena på en ekonomiavdelning. Vi ser även att du har erfarenhet av projekt- och anläggningsredovisning samt momshantering. Har du erfarenhet från offentlig verksamhet eller vårt ekonomisystem Raindance, ser vi det som starkt meriterande. Vidare har du god kunskap i Officepaketet och behärskar svenska i tal och skrift.


Personliga egenskaper
För att du ska trivas hos oss och vi med dig så tror vi att du är ansvarstagande och driven person som trivs i en miljö med höga krav och tidvis högt tempo. Det är viktigt att du har lätt för att samarbeta, se till helheten, är kommunikativ och serviceinriktad. Du arbetar noggrant, strukturerat och lösningsorienterat. Självklart är du stresstålig och duktig på att prioritera och kan arbeta självständigt.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och din lämplighet.

Anställningsform
Anställningen avser heltid och gäller tills vidare med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Kontakt
I denna rekrytering samarbetar Stockholms universitet med Experis och information om rekryteringsprocessen lämnas av ansvarig rekryteringskonsult Sophie Karlsson 08 - 452 33 37 eller sophie.karlsson@se.experis.com.

Fackliga företrädare

Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).

Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag som är 11 juni.

Anvisningar för sökande finns på webbsidan: anvisningar - sökande.

Välkommen med din ansökan!