Östersunds kommun, Serviceförvaltningen, rekryterar Upphandlingschef

Östersund är upplevelsemetropolen i hjärtat av naturen, med fjäll runt knuten och evenemang i världsklass. Här varvas aktivt friluftslivmed utvecklande arbetsliv, det är nära till jobb, vänner och skola. Men Östersund är också den expansiva universitetsstaden, där forskning och näringsliv utvecklas tillsammans, samtidigt som nya stadsdelar uppstår och utbuden breddas. Östersund är spännande nu, och du är välkommen att växa med oss!

Placering: 
Jämtlands län, Östersund
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring, Inköp, Transport, Logistik, Teknik, Naturvetenskap, Management
Antal tjänster: 
1

Samtliga åtta kommuner inom Jämtlands län samarbetar inom upphandling via ett gemensamt upphandlingskontor. Upphandlingskontoret upphandlar ramavtal för varor och tjänster som de samverkande kommunerna har behov av. Samverkan i länet styrs via en gemensam nämnd, politiskt tillsatt. Upphandlingskontoret gör även upphandlingar på uppdrag, det kan då vara varor och tjänster som är specifika för någon förvaltning inom någon av kommunerna. Upphandlingskontoret består av nio medarbetare och är lokaliserat till Östersund. Vår upphandlingssamverkan är inne i en expansiv fas på upphandlings- och inköpsområdet innefattande bl.a införande av kategoristyrning och e-handel.

Arbetsuppgifter

Ditt huvudsakliga uppdrag som chef för Upphandlingskontoret är att leda och utveckla upphandlingssamverkan inom ramen för det uppdrag som den gemensamma nämnden för upphandling har från deltagande kommuner.

Du kommer att vara kommunernas expert i upphandlingsstrategiska frågor och har både verksamhets-, personal och resultatansvar för verksamheten. Vidare är du föredragande i den gemensamma nämnden för upphandling, ingår i förvaltningens ledningsgrupp och rapporterar till förvaltningschefen.

Den vi söker ska som chef för kontoret fortsätta att driva utvecklingen framåt. Genom att tillvarata och utveckla medarbetarnas kompetens leder, organiserar, styr, samordnar och följer du upp mål och resultat. En stor del av arbetstiden ägnas åt att möta politiker och tjänstemän i de samverkande organisationerna. Tillsammans med näringslivets organisationer ska du också anordna möten med företagare för att informera om kommunernas upphandling.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ett område som är relevant för tjänsten, ex ekonomi eller juridik, alternativt kunskaper enligt motsvarande utbildningsnivå. Du har erfarenhet av att arbeta som chef/ledare under ett flertal år och flerårig erfarenhet av upphandling, då med fördel inom offentlig verksamhet. Du har god förståelse för politikens förutsättningar och det är värdefullt om du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation.

Som person är du utvecklingsorienterad med vilja och förmåga att skapa engagemang och delaktighet för att nå gemensamma mål. Du har förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Ditt arbetssätt kännetecknas av lyhördhet, prestigelöshet och öppenhet samt en genomtänkt delegering där medarbetarnas kompetens och engagemang tas tillvara.

För att lyckas i arbetet behöver du vara en person med såväl strategisk som analytisk förmåga.  Arbetet innebär mycket kontakt både internt och externt, du blir kontorets företrädare och ansikte utåt.  Vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper och färdigheter.

Du behöver ha körkort i tjänsten.

Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

 

Ansökan och kontaktpersoner

Du registerar dina kontaktuppgifter på experis.se och laddar upp ditt CV, innehållande personligt brev och meritförteckning. Sista ansökningsdag är den 13 aug.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult AnnaKarin Bergqvist på mobil 070 – 377 20 63 eller via mail: annakarin.bergqvist@se.experis.com

Sista ansökningsdag
2017-08-13