License Manager till Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingens IT organisation söker License Manager. Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Att sammanföra arbetsgivare med arbetssökande är vår viktigaste uppgift. Vi har inlett ett omfattande förnyelsearbete som kommer att pågå till och med 2021, i det är IT och digitalisering mycket centralt.Genom att förstå verksamheten och kombinera det med vår IT-kompetens kan vi leverera moderna och värdeskapande tjänster.

Placering: 
Stockholm
Bransch: 
Inköp, Transport, Logistik
Antal tjänster: 
1

Sektionen Extern Sourcing

Inom Arbetsförmedlingens IT-avdelning bygger vi just nu upp en sektion för Extern Sourcing. För att på ett bra sätt kunna stödja IT-avdelningens verksamhet är målet att skapa en väl fungerande sourcingsektion som gör att verksamheten kan röra sig snabbt mot ökad digitalisering i en digitaliserad omvärld. Ett av sektionens mål är att stödja verksamheten genom att ha kunskap och kompetens inom IT-Sourcing avseende upphandlingar och inköp av externa IT tjänster, funktioner och IT resurser m.m. Utöver sourcingkompetens skall sektionen arbeta med omvärldsbevakning av nya tjänster och funktioner samt vad leverantörsmarknaden kan erbjuda. För att lyckas behöver sektionen därför bygga mycket goda nätverk både inom och utanför myndigheten, vara innovativa då vi skapar strukturer som förenklar administrationen och upphandlingsarbetet samt att gemensamt med organisationen arbeta fram generiska dokument och rutiner. Mot denna bakgrund söker vi nu License Manager. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Stockholm.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter

  • Vara rådgivande avseende licensfrågor
  • Bereda strategiska licensfrågor till Af:s IT ledning
  • Utarbeta beslutsunderlag till sektionschefer, de olika ledningsgrupperna inom IT
  • Optimering av processer för livscykelhantering av licenser
  • Omvärldsbevakning inom området
  • Styra och följa upp avtalen med våra licenspartners
  • Kommunicera med verksamheterna och kartlägga deras behov
  • Analys av nyttjandemönster och framtida behov
  • Vara uppdaterad på de största licensutgivarnas modeller
  • Analysera licenspåverkan vid infrastrukturella förändringar
  • Löpande bevaka, följa upp och dokumentera samt rapportera Af:s licensnyttjande
  • Leda och/eller delta i licensrevisioner
  • Licensfrågor vid tjänsteutveckling samt tjänsters prissättning
  • Budgetarbete och budgetuppföljning

Eftersom sektionen är under uppbyggnad kan även andra arbetsuppgifter inom området sourcing komma att bli aktuella.

Kvalifikationer

  • Relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning med inriktning mot upphandling och inköp
  • minst 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet
  • gedigen erfarenhet av de vanligaste licensieringsmodellerna för de större programvaruleverantörerna som Microsoft, Oracle, Adobe m.fl.
  • Erfarenhet av avtalsskrivning och avtalshantering
  • Erfarenhet av att tolka avtal (avtalsjuridik)
  • Mycket god förmåga i att kommunicera på svenska i tal och skrift
  • du behärskar engelska (tal och skrift på en god nivå)

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av IT upphandlingar, så som komplexa IT tjänster/funktions/resurser
  • förmågan att leda delar av ett team i upphandlingssituationer
  • erfarenhet av kategoriarbete och hur man bygger strukturer inom kategoriområdet IT
  • förståelse för och erfarenhet av regelverk och lagar exempelvis PUL och GDPR
  • erfarenhet av licens- och inventeringsverktyget Snow Software eller likvärdigt

Personliga egenskaper
Om du drivs av och trivs i miljöer fulla av utmaningar och att arbeta med förändringar är Arbetsförmedlingen rätt plats för dig. På Arbetsförmedlingens IT avdelning finns alla möjligheter att påverka och bygga en ny modern myndighet. Det är viktigt att du har mycket god samarbetsförmåga, att du på ett engagerat sätt stödjer dina kolleger och att du är strukturerad samt engagerad i ditt arbete. Du är mycket självgående, tar ansvar för dina arbetsuppgifter, är målinriktad, kreativ samt är lösningsorienterad. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Mer om oss och vad vi erbjuder
IT-avdelningen sitter nu på Hälsingegatan 40 i Stockholm. Under 2019 kommer vi att flytta till helt nya lokaler i Solna. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Vi har goda anställningsvillkor, t ex bra semesteravtal, bra gruppförsäkringar, möjlighet till löneväxling, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Läs mer om oss på www.arbetsformedlingen.se

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med Experis. Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev märkt med diarienummer Af-2018/0061 0637 senast 2019-01-31 via Arbetsförmedlingens rekryteringssystem https://www.arbetsformedlingen.se/ledigajobb. Vid frågor kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sophie Karlsson 08 - 452 33 37 eller sophie.karlsson@se.experis.com. Intervjuer och urval sker löpande.

Kontaktpersoner
Anneli Riesbeck, Sektionschef, 010-487 01 69, Seko: Mats Lundström, 010-486 67 35 eller Ulf Törnkvist, 010-487 04 46, Saco-S: Andreas Deniz, 010-486 21 98, ST: Arne Lundström, 010-486 66 98 eller Carin Carlberg-Berglund, 010-487 62 23.