Carlsberg söker Channel Manager Off Trade

Carlsberg är med mer än 60 starka varumärken och 400 unika produkter Sveriges ledande dryckesföretag. De utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Carlsberg Sverige ingår i Carlsberg Group som är världens tredje största bryggerikoncern med verksamhet i över 40 länder. De erbjuder en internationell miljö med kunniga och entusiastiska medarbetare, nya och klassiska varumärken och en mångfald av kunder.

Placering: 
Stockholm, Solna
Bransch: 
Försäljning, marknad, reklam
Antal tjänster: 
1

I rollen som Channel Manager ansvarar du för att utveckla dryckeskategorin hos Carlsbergs centrala kunder med utgångspunkt i insikter om konsument- och shopperbeteenden, kundstrategier och marknadsdata.

Du driver både strategiska och taktiska projekt externt mot kund så väl som internt. Målet är att utifrån ett kategoriperspektiv skapa mervärde som genererar värde-, volym- och marknadsandelsutveckling för våra kunder och Carlsberg.

Som Channel Manager inom Off Trade ingår du i ett Channel Marketing team och rapporterar till Channel Marketing Manager. Teamets uppgift är att vara länken mellan marknadsavdelningen, säljorganisationen och våra kunder.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Analysera och förstå kunders strategier för att på bästa sätt se hur våra kategorier och varumärken kan bidra till tillväxt för våra kunder.
  • Utveckla en strategisk kundplan tillsammans med KAM och via den bearbeta nya affärsmöjligheter för utvalda kunder där vi b.la initierar, driver och implementerar kategoriprojekt och initiativ i samråd med KAM och kund för ökad tillväxt och lönsamhet.
  • Regelbundna kontakter med kundernas kategori- och spaceorganisationer med syfte att kontinuerligt ge inspel på förbättringar samt utveckla dryckeskategorin ur ett volym och lönsamhetsperspektiv.
  • Genomföra nyhetspresentationer, årspresentationer och kategoriavstämningar etc.

Bakgrund och kvalifikationer

För att trivas och lyckas i rollen som Channel Manager är det viktigt att du trivs med att arbeta i team. Samtidigt behöver du ha förmåga att arbeta självständigt där du målmedvetet driver dina ansvarsområden och projekt.

Vidare behöver du vara initiativrik samt inneha en god analytisk förmåga i kombination med ett visionärt tänkande. Du är en skicklig presentatör som har förmåga att förklara komplexa sammanhang på ett enkelt och inspirerande sätt samtidigt som du får med dig dina åhörare. Du har en god social förmåga där du vinner kundernas såväl som kollegornas förtroende och respekt.

Vi ser att du har en akademisk utbildning och några års erfarenhet som Channel/Category Manager, Brand Manager eller liknande inom dagligvaruhandeln och har erfarenhet av kategoriarbete. Det är också viktigt att du har erfarenhet av Nielsen, GfK samt övriga relevanta analysverktyg och dessutom är flytande i svenska och engelska i både tal och skrift.

Vad kan vi erbjuda dig?

Carlsberg är ett bolag i ständig förändring och som Channel Manager hamnar du mitt i navet av ett intressant och marknadsorienterat bolag. Arbetsklimatet inom bolaget präglas av högt tempo och stort engagemang. Är du rätt person så står du självklart bakom Carlsbergs tre värdeord "Alignment, Accountability, Action".

Kontaktperson

I denna rekrytering samarbetar Carlsberg med Experis. Tjänsten söker du via länken nedan. Intervjuer och urval sker löpande, så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt. För mer information är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult: Sofia Huhta på 08-452 33 69 alternativt sofia.huhta@se.experis.com.