IT-upphandlare till Luleå kommun

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Placering: 
Norrbottens län, Luleå, Piteå, Boden, Kalix
Bransch: 
IT, data, Inköp, logistik, HR, juridik, Teknik, Naturvetenskap, Ekonomi, Finans, Försäkring, Inköp, Transport, Logistik
Antal tjänster: 
1

Jobbar du med IT-relaterade projekt, inköp och/eller försäljning idag och funderar på nytt jobb till hösten? Gillar du dessutom ständiga förbättringar, att få ta ansvar för helheten och jobba med hållbara affärer på ett enkelt sätt? Då kanske du är Luleå kommuns nya IT-upphandlare. Här kommer du att ingå i ett engagerat, socialt och drivet team som arbetar med intressanta uppdrag. Vi kan erbjuda varierande arbetsuppgifter i en medskapande och positiv arbetsmiljö.

Vi söker en IT-upphandlare till Inköpskontoret!
Luleå kommun köper årligen in varor, tjänster och entreprenader för cirka 2 miljarder kronor. Digitaliseringen inom Luleå kommun är prioriterad och en viktig del av kommunens övergripande mål. Vi står inför en expansiv utveckling och förstärker därför kommunledningsförvaltningens inköpskontor med en IT-upphandlare.

Som IT-upphandlare agerar du självständigt som projektledare genom att ha en nära dialog med interna kravställare och leverantörer. Ditt uppdrag är att göra hållbara affärer åt Luleå kommun, Norrbottens e-nämnd och flera av våra bolag. I ditt arbete utför du behovs- och marknadsanalyser, upphandlingar, förnyade konkurrensutsättningar och ser till att inköp sker på ett affärsmässigt och juridiskt korrekt sätt.

Du kommer att ta ansvar för IT-upphandlingar genom att leda tvärfunktionella projektgrupper där du koordinerar alla aktiviteter som behövs för att kommunen ska göra hållbara affärer som genererar högsta kvalitet, tillförlitlighet och värde. Du ansvarar för att ta fram, implementera, utveckla och följa upp ingångna avtal tillsammans med verksamheten.

Arbetet innebär även att samordna avtals- och inköpsfrågor för kommunens verksamheter, Inköpskontoret och leverantörer. I ditt ansvar ingår det dessutom att utveckla strategier kring kommunens inköp av IT samt utveckling av leverantörsstyrningsprocesser.

Vi arbetar teambaserat och du kommer att ingå i ett team med en kategoriledare, andra upphandlare och en avtalscontroller. På kontoret finns även expertkompetens inom juridik och inköpssamordning.

Vem är du?
Du har eftergymnasial utbildning inom relevant område som till exempel IT, juridik, ekonomi, teknik eller motsvarande kvalifikationer som arbetsgivaren bedömer likvärdiga för tjänsten. Eftersom arbetet präglas av projektarbete ser vi gärna att du har flera års erfarenhet av projekt- och/eller processledning. Du har mycket god förmåga att formulera dig på svenska i tal och skrift.

Vi söker dig som är noggrann med ett analytiskt och strukturerat arbetssätt. Du är en effektiv problemlösare med god förmåga att se detaljer som tycker om att arbeta självständigt och i rollen som projektledare.

Här är det också viktigt att vara nyfiken och ha ett tydligt kund- och affärsfokus. Du är en god kommunikatör, lyhörd och skicklig på att leverera genom andra. Att erbjuda god service och samarbeta för att nå uppsatta mål ser du som en självklarhet. Du har ett stort intresse för samhällsfrågor, och tycker att det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Dina personliga egenskaper och din utvecklingspotential är lika viktiga som din erfarenhet. Förutom att du är insatt i upphandling/inköpsfrågor så har du även en bra kännedom om det digitala landskapet och kan stötta kommunen genom inköpsprocessen av IT-relaterade produkter och tjänster. 

Mer om Inköpskontoret
Vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar, vilket betyder att det finns goda möjligheter för oss alla att påverka metoder och arbetssätt. Vi förväntar oss att också du vill arbeta proaktivt och fortsätta verka för kontinuerliga förbättringar tillsammans med oss. Förutom arbetet inom Inköpskontoret och med andra delar av kommunorganisationen så kommer du också representera Luleå kommun när vi till exempel träffar leverantörer och näringsliv.

Vi sätter stort värde vid att leverera bra service och bemötande, vi hjälps åt och tillhandahåller tjänster som är uppskattade inom kommunen. Hos oss kan du också utveckla ditt intresse för samhällsfrågor och lära dig mer om hur vi arbetar och gör affärer i en politiskt styrd organisation. Vi är måna om våra medarbetare och hoppas att du ska trivas hos oss.

Mer information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid
Ansök innan: 2018-08-12
Referensnummer: 47135
Facklig företrädare: Åsa Flemström, Vision, 0920-45 30 00
Rekryteringskonsult: Ingela Skoog, Experis, 0920-24 70 65

Välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund; Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Tips!
Följ oss på Facebook: Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på: lulea.se/ledigajobb