Kanslichef som vill driva förändring till Gnesta kommun

Gnesta kommun är en aktiv och förändringsbenägen kommun i Storstockholmsregionen. Vi har goda kommunikationer till Stockholm, Nyköping och Skavsta Flygplats.

Placering: 
Gnesta
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring
Antal tjänster: 
1

Vårt nära samarbete med näringsliv och föreningsliv gör Gnesta till en lättillgänglig och personlig tillväxtkommun med stor framtidstro. En kommun där människor utvecklas och är kreativa. Gnesta ligger i Sörmland drygt en halvtimme från Stockholms centralstation. Vi är 11 200 invånare i kommunen och växer som aldrig förr. Inom kommunen finns nära 900 medarbetare som arbetar engagerat med att ge våra medborgare och besökare bästa möjliga service och kvalitet. Du är varmt välkommen att bli en av oss!

Arbetsuppgifter och ansvar

Kanslienheten har ansvar för den demokratiska processen i våra nämnder i form av sekreterarskap, juridisk konsultation, information och utbildning samt ärendehantering. Dessutom ansvarar enheten för diariet, arkiv, post, service till andra förvaltningar och förtroendevalda samt valen. På kansliet finns också samordningsansvar för GDPR, upphandlings- och inköpsprocessen, kommunens lokalförsörjning samt kommunens kris- och säkerhetsarbete. Enheten är också en viktig länk i kommunens arbete med digitalisering

Som chef för vårt kansli ansvarar du för hela verksamhetens leverans, utveckling och ekonomi. Du har personalansvar för sex engagerade medarbetare.

Uppdraget som kanslichef är både utmanande, utvecklande och omväxlande. Du följer rättsutvecklingen och tar de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på de regler som gäller för kommunen. Du är en mycket viktig kugge i kommunens styrning och ledning och har ett stort ansvar för rättsäkerheten.

Viktiga samverkansrelationer utanför kommunen är de nätverk som finns mellan de sörmländska kommunerna. Kommunen och kansliet har även strategiska samarbets- och samverkansavtal med våra grannkommuner i frågor som rör GDPR, upphandling, kris- och säkerhet, arkivfrågor och digitalisering.

Du rapporterar till kommunchef och ingår i kommunens ledningsgrupp.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning, gärna inom juridik och/eller statsvetenskap. Du har flerårig kommunal erfarenhet och är väl förtrogen med hur den kommunala organisationen är uppbyggd. Vidare har du god kunskap om den kommunala beslutsprocessen och ärendeberedningen. Du har kunskaper om och praktisk erfarenhet av att ge konsultativt stöd i frågor avseende kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighetsprincipen, sekretess och avtalsrätt.

Det är meriterande om du även har erfarenhet och god beställarkompetens inom upphandling. Om du har arbetat med digitalisering och säkerhetsfrågor ser vi det som extra positivt.

Till denna roll behöver vi dig som har ledarerfarenhet där du drivit och bidragit till förändring med positivt resultat. Du är trygg i ditt ledarskap och ger dina medarbetare förutsättningar till motivation och engagemang, så att ni tillsammans når uppställda mål. Som person har du ett genuint intresse av att ge god service och att bidra till utvecklingen av kommunens verksamheter. Du har fokus på utveckling och vad som är möjligt att göra.

För att trivas i denna roll ska du vara öppen och ha lätt för att samarbeta med andra, du är kvalitetsmedveten, noggrann och har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Anställningen är en tillsvidareanställning.

Kontaktpersoner

I denna rekrytering samarbetar Gnesta kommun med Experis. Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta chefsrekryteringskonsult Marie Gutke 070-377 54 27 alternativt marie.gutke@se.experis.com

Christina Hedberg, kommunchef, 0158 - 27 51 01 alternativt christina.hedberg@gnesta.se

Lokala fackliga företrädare för Vision och Kommunal nås via Gnesta kommuns växel 0158-27 50 00.