Kommunarkivarie med samordningsansvar till Täby kommun

Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.

Placering: 
Täby
Bransch: 
Kontor, Administration
Antal tjänster: 
1

Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas - hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.

På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.

Till kommunledningskontorets kansli söker vi nu en kommunarkivarie med samordningsansvar som kommer att ingå i ett team om tre arkivarier.


Kommunarkivet är arkivmyndighetens förvaltande organ och består av tre tjänster. I Täby kommun pågår sedan en tid en övergång mot digitalisering av verksamheterna. Kommunarkivet är ledande i det arbetet och har bl.a. infört e-arkiv och delar av en processorienterad informationsredovisning. Kommunarkivet ansvarar även för slutarkivering och utlämnande av bevarandehandlingar.

Arbetsbeskrivning
Rollen som kommunarkivarie innebär ansvar för vanligt förekommande arkivuppgifter hos en arkivmyndighet, såsom att utarbeta styrdokument inom området, systematisk tillsyn, upprätta och revidera hanteringsanvisningar, ge råd och stöd till kommunens förvaltningar i såväl analog som digital arkiv- och informationshantering, genomföra utredningsarbeten samt leda utvecklings- och förbättringsprojekt.

Vidare innebär denna roll att ha det koordinerande ansvaret för kommunarkivet i samarbete med övriga arkivarier. Likaså kommer du att leda kommunens arkivorganisation där representanter från olika nämner/bolag ingår. Du kommer att ha en projektledande roll där du tillsammans med dina kollegor ser till att enheten fördelar arbetet och prioriterar på bästa sätt för att nå uppställda mål. Du behöver därför kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt.


Vem är du?
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande minst 60 hp (40 p), gärna med inriktning mot e-förvaltning samt e-arkiv. Du har minst fem års yrkeserfarenhet som arkivarie. Har du erfarenhet från kommunal verksamhet alternativt offentlig sektor är det meriterande. Du har erfarenhet av, och god kunskap om, de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning.

Du har god förmåga att planera och organisera uppdrag och arbetsinsatser då många olika projekt och aktiviteter pågår parallellt, ofta med snäva tidsramar. Du är kommunikativ och har en god pedagogisk förmåga. Du har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift.

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet, personliga egenskaper och sociala förmågor. Din förmåga att skapa engagemang och delaktighet är av största vikt för oss.

Vad kan Täby kommun erbjuda dig?
Vi kan erbjuda dig ett intressant, självständigt och utvecklande arbete i en spännande organisation då vi är en kommun i stark tillväxt. Rollen som kommunarkivarie innebär många kontaktytor och stora möjligheter att arbeta tvärfunktionellt och över nämndgränserna, exempelvis i frågor om informationshantering med mera.

Under våren 2017 flyttade Täby kommun till det nybyggda kommunhuset och du kommer därför att få arbeta i mycket fräscha och ljusa lokaler med ett modernt och ändamålsenligt arbetssätt. Kommunhuset ligger i nära anslutning till Täby centrum med mycket goda kommunikationer samt ett stort utbud av restauranger och butiker.

Kontaktperson
I denna rekryteringsprocess samarbetar Täby Kommun med Experis. Du söker tjänsten via ansökningslänken nedan. Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar din ansökan så snart som möjligt. Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Therese Thunström via therese.thunstrom@se.experis.com eller 0730-62 33 72.

Välkommen med din ansökan!


Fackliga kontaktpersoner
Helen Klockare (SACO): 08-55 55 95 12 alternativt helen.klockare@taby.se
Linda-Marie Palm (Vision): 08-55 55 98 74 alternativt lindamarie.palm@taby.se

Sista ansökningsdag
2019-04-28