Säters kommun söker byggnadsinspektör

Är du en hejare på bygglovshandläggning, byggnadskontroller, tillsyn och letar efter en ny utmaning? Då kan du vara den Säters kommun letar efter till tjänsten som byggnadsinspektör. Här erbjuds ett roligt jobb med goda utvecklingsmöjligheter och trevliga kollegor. Välkommen med din ansökan!

Placering: 
Dalarnas län, Säter
Bransch: 
Bygg, Anläggning
Antal tjänster: 
1

Samhällsbyggnadsförvaltningen i Säters kommun har successivt expanderat och fyllt på med kompetenser för att skapa ett team som tar oss till nästa nivå. I den närmaste framtiden kommer förvaltningen att ha en avgörande roll i att utveckla och bygga staden. Politiskt behandlas myndighetsfrågorna i miljö- och byggnämnden. Miljö- och byggenheten på samhällsbyggnadsförvaltningen består av 11 medarbetare som alla värnar om ett gott samarbete.

Vad innebär jobbet som byggnadsinspektör?
Som byggnadsinspektör kommer du i huvudsak att arbeta med handläggning av bygglov och anmälningar samt tillsyn enligt plan- och bygglagen. Tjänsten är på heltid.

Mer specifikt kommer du att

  • handlägga bygglov, anmälningar, förhandsbesked och tillsynsärenden
  • granska ritningar, kontrollplaner och tekniska handlingar
  • utfärda och expediera bygglovsbeslut, startbesked och slutbesked
  • utföra arbetsplatsbesök
  • hålla tekniska samråd och slutsamråd
  • bereda och föredra ärenden för miljö- och byggnämnden
  • ge råd, information och service rörande byggfrågor till företag och privatpersoner

I tjänsten är man delaktig i enhetens verksamhetsplanering och förväntas delta aktivt i samarbetet med övriga kollegor i kommunen. Närmaste chef är miljö- och byggchefen.

Vem är du?
För att lyckas i den här rollen krävs det att du har god erfarenhet från liknande arbete i kommunal förvaltning och har goda kunskaper om bygglovshandläggning.

Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsutbildning och har

  • goda kunskaper inom plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets byggregler (BBR)
  • goda kunskaper i byggnadsteknik
  • har goda kunskaper i kommunallagen och förvaltningslagen
  • har B-körkort
  • har god datorvana och kunskaper i Officepaketet
  • goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Som medarbetare vill vi att du

  • är självgående
  • har mycket god samarbetsförmåga
  • skapar goda relationer med företagare, privatpersoner och kollegor
  • är kommunikativ, effektiv och ansvarstagande

I myndighetsrollen är det viktigt att du har förmåga att

  • göra objektiva bedömningar
  • ställa tydliga krav
  • stå för dina beslut

Vad kan Säters kommun erbjuda dig?
Vi erbjuder dig ett spännande och omväxlande uppdrag där du på sikt kan få bredda dina yrkeskunskaper.

Sök tjänsten idag!
I den här rekryteringen samarbetar Säters kommun med Experis och du kommer att bli anställd hos Säters kommun. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Pär Gårdbro på telefonnummer: 023-70 55 45 eller via e-post: par.gardbro@se.experis.com. Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt, dock senast 2020-05-07.

Vi ser fram emot att höra från dig!