Myndigheten för press, radio och tv söker handläggare

Myndigheten för press, radio och tv söker handläggare till ansökningsenheten

Placering: 
Stockholms län, Stockholm
Bransch: 
Kontor, Administration
Antal tjänster: 
2

Myndigheten beslutar om sändningstillstånd, utfärdar utgivningsbevis, registrerar databaser samt granskar att aktörer på radio- och TV-marknaden följer gällande lagar och regler. Inom myndigheten finns två särskilda beslutsorgan, granskningsnämnden för radio och tv och mediestödsnämnden. Mediestödsnämndens uppgift är bl.a. att fördela det statliga stödet till dagspressen. Granskningsnämnden för radio och tv prövar om innehållet i radio- och tv-program följer de regler som finns för sändningarna. Det är myndigheten som bereder nämndernas ärenden. Det ingår även i myndighetens uppdrag att följa och analysera utvecklingen inom medieområdet samt att sprida kunskap om den till allmänheten.

Arbetsuppgifter

Som handläggare på ansökningsenheten arbetar du i en stimulerande miljö med goda förutsättningar för lärande. Du bereder ärenden om bl.a. medie- och presstöd, arbetar med att utfärda utgivningsbevis samt sändningstillstånd, du skriver förslag till beslut och är föredragande av ärenden såväl internt som vid nämndsammanträden. Du informerar dessutom om regler och praxis och kommunicerar med medie- och distributionsföretag samt med allmänheten. All ärendehantering görs i ett elektroniskt ärendehanteringssystem.

Anställningen görs med placering vid ansökningsenheten men kan även komma att omfatta arbete på myndighetens övriga enheter. Tjänsten är på heltid och du blir inledningsvis erbjuden en provanställning på sex månader.

Utbildning, erfarenhet och egenskaper

Vi söker dig som har en akademisk examen inom juridik, statsvetenskap eller motsvarande. Du är intresserad av vad som händer i samhället och har ett särskilt intresse för mediefrågor.

Din förmåga att uttrycka dig i skrift är mycket god, det du skriver ska vara kärnfullt, korrekt och fånga det väsentliga. Du är duktig på att uttrycka dig även muntligt och känner dig bekväm med att presentera inför andra. Rollen kräver mycket god datorvana och goda kunskaper i engelska. Då ärenden har inslag av ekonomisk karaktär ser vi gärna även att du är bekväm med siffror.

Om du har erfarenhet av förvaltningsrätt eller handläggning av ärenden inom statlig förvaltning eller domstol ses det som meriterande. Meriterande är även erfarenhet från medieområdet, erfarenhet av att arbeta med ärendehanteringssystem samt kunskaper i fler språk än svenska och engelska.

Som person är du snabb, initiativrik och resultatinriktad, med analytisk skicklighet och förmåga att se helheter. Du är noggrann, har en stark ansvarskänsla och ett gott omdöme. Du är självständig och flexibel i ditt arbetssätt, samtidigt som du har lätt för att skapa och kvarhålla goda relationer. Det är viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Övrigt

Myndigheten sitter i Globenområdet i Stockholm. Vi vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet.

Sista ansökningsdag 23 december 2018.

Kontaktpersoner

I denna rekrytering av handläggare samarbetar Myndigheten för press, radio och tv med Experis.
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Ellen Engström, 08 4027427, ellen.engstrom@se.experis.com

Övriga kontakter: Anneli Thunholm, Myndigheten för press, radio och tv, 08-580 070 08

Varmt välkommen med din ansökan!

Sista ansökningsdag
Snarast