Strängnäs Kommun, Kommunsekretare

Strängnäs kommun som ligger naturskönt vid Mälarens strand är centralt belägen i expansiva Mälardalen. Kommunens invånare bor i attraktiva tätorter som Mariefred, Stallarholmen, Strängnäs och Åkers Styckebruk, eller i mindre landsbygdsorter, var och en med sin egen unika historia och karaktär. Strängnäs är en attraktiv kommun att leva, vistas och verka i med sin kombination av småskalighet, vacker natur och närhet till Stockholmsregionens utbud och arbetsmarknad. Strängnäs har en stabil tillväxt av invånare sedan många år, och förbereder sig för ytterligare expansion inför att snabbtåget till Stockholm börjar rulla under 2018. Vi söker nu en:

Placering: 
Stockholms län, Strängnäs, Enköping, Eskilstuna, Stockholm, Västerås, Flen, Säffle, Gnesta
Bransch: 
Kontor, Administration
Antal tjänster: 
1

Kommunsekreterare, Strängnäs Kommun

Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!

Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.

Om arbetsplatsen

Stabsavdelningen har huvudansvaret för den samlade administrationen av de politiska beslutsprocesserna, registratur och kommunarkiv. Stabsavdelningen har också ansvar för juridik-, kris- och säkerhetsfrågor, allmänna val samt samordning av kollektivtrafikfrågor. Vid stabsavdelningen arbetar femton personer. Sekretariatet är en av funktionerna och består av fem personer. Där samlas ansvaret för ärendeprocesserna, registratur och annan administration till främst kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. En av våra kommunsekreterare går vidare till annan tjänst och vi söker därför dig som vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger dig inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten. Du arbetar mitt i kommunens beslutsprocesser och får arbeta med offentlig förvaltning på lokal och regional nivå.

Arbetsuppgifter

Ditt uppdrag som kommunsekreterare är att samordna och administrera ärendeprocesserna och driva beredning och handläggning av ärenden för kommunstyrelsen. Du är även sekreterarsuppleant för kommunfullmäktige. I uppgifterna ingår bland annat att koordinera ärendeberedning och granska beredningsunderlag. Även intern rådgivning och vägledning till tjänstemän och förtroendevalda vad gäller ärendeprocessen, ingår som en del i arbetet. Du leder förvaltningens sekreterarnätverk. Tjänsten kan komma att innebära arbete med projekt och utredningar, svara på remisser, motioner och andra liknande skrivelser. Arbetet är utåtriktat och innebär många kontakter inom hela organisationen och att företräda stabsavdelningen i externa sammanhang. Arbetet är händelsestyrt och stundtals med högt tempo. Arbetsuppgifterna kräver hög grad av självständigt och initiativförmåga.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskole- /universitetsexamen med statsvetenskaplig eller juridisk inriktning, eller annan erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av likvärdigt arbete i offentlig verksamhet.

Du;

- arbetar organiserat och strukturerat med god prioriteringsförmåga och omdöme

- har god förmåga att arbeta i digitala system

- har också förmågan att föra dina kunskaper vidare till andra

- arbetar resultatinriktat och levererar med hög kvalitet, även under tidspress

- är flexibel att växla mellan det praktiska och strategiska i arbetet

- kan snabbt sätta dig in i och driva komplexa frågeställningar

- samarbetar för att bidra till avdelningens uppdrag

- uttrycker dig mycket väl och tydligt, både muntligt och skriftligt på svenska.

 

Du har vilja och färdighet för att;

- skapa uthålliga relationer

- hålla hög servicenivå

- arbeta både i grupp och självständigt

Som person är du initiativrik och självständig. Du trivs i servicerollen med många kontaktytor samt har förmågan att vara

tydlig. Du har förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt och kan se helheter utan att tappa detaljer. Du tycker att

det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor.

Du har ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor. Du har också förståelse för kraven på arbetet i en

politisk styrd organisation.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde snarast enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

 

Ansökan

Ansök senast: 2018-02-01

Referensnummer: 3/18

Göra en digital ansökan via denna länk 

OBS! Skicka inte din ansökan via Experis.se.

 

Kontaktpersoner Facklig företrädare

Cecilia Vikström Barbro Karlsson

Kommundirektör Vision

0152 291 91

Cecilia.Vikstrom@strangnas.se

Josefin Winnfors

Stabschef

0152 291 61

 

Övrigt

Var vänlig notera att vi samarbetar med Experis gällande urval, intervjuer och referenstagning för tjänsten.

Kommunen tillämpar rökfri arbetstid. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Läs mer om Strängnäs Kommun http://www.strangnas.se/