Business Analyst till Orkla Foods i Malmö

Orkla Foods Sverige tillagar mat och dryck i Sverige med kärlek och omtanke om människor, hav och land. Våra varumärken är Abba, Kalles, Felix, BOB, Frödinge, Ekströms, Risifrutti, Grandiosa, Önos, Mrs Cheng's, Kung Gustaf, FUN Light, Grebbestads, JOKK, Den Gamle Fabrik, Ejderns, Svennes, Hållö, Lucullus, Limfjord, Anamma, Krögarklass, Liva Energi och Paulúns. Vi har en omsättning på cirka 5 miljarder kronor och har runt 1 500 anställda i Malmö, Eslöv, Frödinge, Fågelmara, Kumla, Kungshamn, Simrishamn, Tollarp, Uddevalla (lager), Vansbro och Örebro. Vår vision är att vi ska vara ”Din vän i vardagen” genom att leva upp till våra värdeord – modig, pålitlig och inspirerande. Orkla Foods Sverige ingår i den norska koncernen Orkla som är noterat på Oslobörsen.

Placering: 
Skåne län, Malmö
Bransch: 
Försäljning, marknad, reklam, Service, Handel, Butik, IT, data, Ekonomi, Finans, Försäkring
Antal tjänster: 
1

Brinner du för dataanalys? Vill du arbeta i ett branschledande, välkänt och innovativt företag där du får möjlighet att stötta sälj- och marknadsavdelningen med analys och utveckling av rapporter? Orkla Foods i Malmö söker nu en Business Analyst.

Den här rekryteringen är ett samarbete mellan Orkla Foods Sverige och Experis. Du kommer att bli anställd hos Orkla Foods Sverige.

 

Arbetsuppgifter

Som Business Analyst kommer du framför allt att ansvara för utveckling av rapporter och analys av data kopplat till Orklas försäljningsaktiviteter, t ex kampanjlönsamhet, kampanjeffektivitet och sortimentsutveckling. Tjänsten är ny och syftet är dels att frigöra tid för den operationella verksamheten, och dels att ta fram en mer övergripande rapportering med högre kvalitet.

Förutom att ta fram rapporter och analysera data förväntas du som Business Analyst vara en god Business Partner till Category Managers, Key Account Managers och Business Managers. Baserat på din analys och dina insikter ger du rekommendationer till åtgärder och agerar som sparring partner till verksamheten.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Skapa och utveckla standardrapporter för användare
  • Analys, rapportering och rekommendationer om värdeskapande aktiviteter (kampanjer, sortimentslistningar etc)
  • Agera sparring partner till verksamheten (analysera och rekommendera)
  • Ansvarig för att samordna viss dokumentation som sammanställs i linjen
  • Uppdatering och sammanställning av centrala dokument till den interna planprocessen
  • Introduktion av insiktsverktyg för nya användare och sparringpartner till mogna användare
  • Kontaktperson mot systemleverantören ang t ex nya användare, rapportutveckling m m

Tjänsten ingår i det nyinrättade Business Analytics & Insights-teamet och rapporterar till Business Analytics Manager.

 

Kvalifikationer

Du är har en relevant eftergymnasial utbildning och minst 1-3 års erfarenhet från FMCG/dagligvaruhandeln. Du har goda kunskaper om Nielsen-databaser och är van vid att hantera större datamängder i Excel.

Som person är du analytisk, strukturerad, affärsmässig och pedagogisk. Du har förmågan att förstå kopplingen mellan information och data, och du kan lyfta fram det affärsdrivande i en analys och presentera det på ett pedagogiskt sätt. Din inställning och dina värderingar går hand i hand med våra; du är modig, inspirerande och pålitlig!

 

Kontaktperson och ansökan

I den här rekryteringen samarbetar Orkla med Experis. Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Rikard Karlsson, Rekryteringskonsult på Experis, på telefon 0709-316 318 eller rikard.karlsson@se.experis.com. Då vi tillämpar löpande urval vill vi gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt via länken på annonsen på www.experis.se.

Välkommen med din ansökan!

Sista ansökningsdag
Snarast