Samordnare till Norrbottens e-nämnd

Norrbotten är Sveriges största län till ytan med drygt 250 000 invånare och 14 kommuner. Kommunerna i länet har en lång tradition att samverka och samarbeta. I juni 2013 fattades ett beslut att inrätta en gemensam organisation - Norrbottens e-nämnd - för att stödja samarbetet inom digitalisering och e-förvaltning.

Placering: 
Luleå
Bransch: 
IT, data
Antal tjänster: 
1

Vill du vara en del av digitaliseringen i Norrbotten?

De 14 kommuner som samverkar i e-nämnden är Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Haparanda, Jokkmokk, Kalix, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix, Övertorneå och Luleå, som också är värdkommun. Den politiska delen av nämnden består av en vald ledamot från varje kommun.

Om arbetet som samordnare till Norrbottens e-nämnd

Med utgångspunkt i att stärka utvecklingskraften genom samverkan för att möta samhällets och verksamheternas krav i en modern tid med digitalisering kommer du i korthet att driva, samordna och följa upp de utvecklingsprojekt som beslutas inom e-nämnden.

Du kommer att förbereda förslag till utvecklingsinsatser som tas upp för politiska beslut av nämnden och du är normalt också föredragande vid nämndens möten. Beslut om genomförande och finansiering av utvecklingsinsatser/projekt fattas av nämndens ledamöter. Resurser för genomförande (både verksamhetskunskap och tekniska lösningar) tillhandahålls av e-nämndens kommuner och vissa fall av externa leverantörer.

Du kommer även att vara sammankallande och föredragande för e-nämndens beredningsgrupp som består av kommunernas 14 IT-chefer (eller utsedda representanter). Det här arbetet innebär många kontakter, förutom arbetet i e-nämnden så samverkar du med kommunernas ledningar, förvaltningar och även andra intressenter.

Vem är du?

Vi söker dig som har högskoleexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Du har erfarenhet av projektledning och är van vid att självständigt driva, leda och planera utvecklingsprojekt.

Att du kan samordna olika initiativ, ansvara för tidplaner och löpande informera din omgivning kommer att vara viktigt och vi lägger stor vikt vid organisatorisk, social och kommunikativ förmåga. Du har ett nyfiket och pragmatiskt synsätt och tycker om att skapa kontakter och nätverk.

Arbetet innebär muntliga och skriftliga presentationer, det är viktigt att du är bekväm med att tala inför andra och att du talar och skriver mycket god svenska samt behärskar engelska. Resor förekommer och du behöver ha körkort (B).


Mer information

Luleå kommun är verksamhetsansvarig för de som arbetar på e-nämnden, annan placeringsort (i Norrbotten) än Luleå kan diskuteras, ange gärna önskad ort i din ansökan. Tjänsten är på heltid och kan tillträdas enligt överenskommelse.

Hör gärna av dig till rekryteringskonsult Ingela Skoog på Experis, 0920-24 70 65, ingela.skoog@se.experis.com om du har någon fråga.

Välkommen med din ansökan!