Strängnäs kommun söker Projektledare inom Digitalisering och IT

Vill du agera nyckelperson i IT & Digitaliseringsavdelningens kommande arbete med att driva kommunens digitala utveckling och tillsammans med andra skapa värde för de vi är till för? Då erbjuder vi dig ett spännande uppdrag i en starkt växande kommun.

Placering: 
Strängnäs
Bransch: 
IT, data
Antal tjänster: 
1

Uppdrag
IT-och digitaliseringsavdelningen består av 16 personer som ansvarar för kommunens IT-infrastruktur, gemensamma IT-miljön och kommunens digitaliseringsarbete. Vi stödjer, supporterar och arbetar tillsammans med kommunens olika verksamheter. Strängnäs satsar fokuserat på sitt digitaliseringsarbete och har stora ambitioner de närmaste åren.

För att möta nuvarande och framtida utmaningar behöver IT & Digitaliseringsavdelningen transformeras till att bli en mer kundfokuserad, proaktiv och strategisk tjänsteleveransorganisation som kan stödja kommunen i dess digitaliseringsarbete.

Arbetsbeskrivning
Som projektledaren ska du med din kompetens och erfarenhet vara med och utveckla en modern och proaktiv IT- och digitaliseringsavdelning som på ett kostnads- och tidseffektivt sätt stödjer kommunens utveckling och mål. I denna tjänst får du ett stort ansvar och stora befogenheter att genom projektarbete utveckla Strängnäs kommuns digitala tjänster tillsammans med våra verksamheter.

I uppdraget ingår bla att du:

- prioriterar, planerar, resurssätter samt följer upp avdelningens både operativa och taktiska projekt/uppdrag

- leder projekt- och arbetsgrupper och skapar effektiva team och arbetssätt

- införande av nya och kontinuerlig förbättring av befintliga arbetssätt

- hanterar ekonomi (budgeterar, attesterar, fakturerar och följer upp)

- genomför och/eller deltar i uppdrag, utredningar, analyser och upphandlingar

- omvärldsbevaka


Vem är du?
För att lyckas i rollen bör du ha flerårig yrkeserfarenhet av att driva digitaliserings- och verksamhetsutvecklingsprojekt i komplexa IT-miljöer. Du har akademisk utbildning som systemvetare eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig och vi förväntar oss att du kommunicerar obehindrat (tal och skrift) på såväl svenska som engelska.

Vi ser att du har dokumenterad erfarenhet av planering och styrning samt en god dokumentationsförmåga och god erfarenhet av kravarbete. Vi ser också att du har en projektledarutbildning med dig, gärna baserad på någon etablerad modell (ex Prince2, PPS, Props). Har du erfarenhet av arbete inom offentlig sektor ser vi det som meriterande.

Som person bör du vara engagerad, drivande och gilla att ta initiativ! Du är strukturerad och noggrann med god analytisk förmåga samt har förståelse för komplexa flöden och beroendesamband. Ditt arbetssätt präglas av ett starkt självledarskap och en vilja av att alltid komma framåt i en föränderlig verksamhet. Du är professionell i din kommunikation och är bra på att hålla goda relationer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktperson
I denna rekrytering samarbetar Strängnäs kommun med Experis. Vid frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Carina Riström, carina.ristrom@se.experis.com 076-782 43 02. Du söker tjänsten genom att registrera ditt CV på www.experis.se och koppla mot tjänsten.

Läs mer om Strängnäs kommun på www.strangnas.se