Chef för Serviceutvecklingen på Enköpings kommun

Vi söker en innovativ chef som utifrån ett strategiskt perspektiv kan leda samhällsbyggnadsförvaltningens avdelning för serviceutveckling och därmed bidra till att bemöta de behov framtidens Enköping ställer! Alla chefer i Enköpings kommun genomgår ett ledarutvecklingsprogram som bygger på konceptet Utvecklande ledarskap. Ditt ledarskap är grundat på att du är ett föredöme och en förebild med personlig omtanke, som inspirerar och motiverar dina medarbetare.

Placering: 
Enköping
Bransch: 
Kvalitet och miljö
Antal tjänster: 
1

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Om avdelningen
Samhällsbyggnadsförvaltningen består av ca 300 personer fördelat på åtta verksamheter och vi har ett nära samarbete mellan avdelningarna. Genom ett stort engagemang, god service och kunskap bidrar vi till en väl fungerande vardag för enköpingsborna.
Verksamheten serviceutveckling består av ca 100 medarbetare, fördelat på administration och drift där huvudområdet är städservice men det ingår även handläggning av färdtjänstansökningar. Till din hjälp har du tre enhetschefer, en ansvarig för verksamhetsutveckling samt en ansvarig för myndighetsutövning. Omsättningen för verksamheten är totalt ca 50 mnkr och det städas ca 200 000 kvm av kommunens och de kommunala bolagens lokaler samt att vi har ca 1300 tillstånd med beviljade färdtjänst.

Arbetsuppgifter
I rollen som chef för serviceutvecklingen ansvarar du för att styra verksamheten mot uppsatta mål, såväl strategiska som taktiska. Din uppgift är att kvalitetssäkra, utveckla och driva verksamhetsområdet utifrån kundens och kommunens behov samt att aktivt arbeta med förbättringar av service till slutanvändare varje dag. Vi tänker även att du ska arbeta aktivt med effektivisering och robotisering av verksamheten. En annan viktig arbetsuppgift är att kompetensutveckla de personella resurserna, och att leda underställda chefer och direktrapporterande medarbetare i gemensam strategisk riktning. Det blir därmed viktigt att du tydligt kommunicerar och samverkar både internt samt externt. Du kommer ansvara för att driva och utveckla förvaltningens kundserviceutveckling med målområde kundnöjdhet. Som chef för serviceutvecklingen kommer du ingå i Samhällsbyggnadsförvaltningens ledningsgrupp och delta i förvaltningens utvecklingsarbete tillsammans med kollegor och förvaltningschef.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning och en flerårig chefserfarenhet. För oss är det viktigt att du har erfarenhet från en ledande befattning i en verksamhet med tydlig koppling mot kundservice samt att du har god erfarenhet av förändringsledning. Då stort fokus för avdelningen är utveckling kring digitalisering/robotisering av administrativa tjänster ser vi gärna att du har tidigare erfarenheter av att arbetat inom detta område. Det är starkt meriterande om du har erfarenheter av offentlig verksamhet, och gärna myndighetsutövning.


Vi söker en avdelningschef som är bra på att skapa engagemang och delaktighet genom sitt ledarskap och som därmed bidrar till att motivera och utveckla sina medarbetare. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga, att du lyssnar, kommunicerar och skapar goda relationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, såsom att du är initiativrik och sporras av tanken att få arbeta med utveckling där kundnöjdhet och kundnyttan står i fokus. Det är därmed viktigt för oss att du är mål- och resultatorienterad och att detta styr dina prioriteringar, planering och agerande. Vi söker dig som har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat. Det är avgörande att du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor, och ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar sina handlingar till detta. Du behöver ha ett kvalitetstänk och vara processorienterad.
Det är viktigt att du handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer samt att du på ett beslutsmässigt och stabilt sätt står för de beslut som tagits. Erfarenhet krävs.

Ansökan och kontaktperson
Tjänsten är en tillsvidare anställnig på heltid. Din ansökan med cv och personligt brev lämnar du via Enköpings kommuns hemsida eller lämna din intresseanmälan via experis.se. Sista ansökningsdag för tjänsten är den 6 januri 2019.

I denna rekrytering samarbetar Enköpings kommun med Experis AB, för mer information om tjänsten kontakta Fredrik Pettersson på Experis AB, 072-236 12 14 eller fredrik.pettersson@se.experis.com.

Varmt välkommen med din ansökan!