Smålandshamnar söker VD

Smålandshamnar i Oskarshamn söker en ny VD. Har du flerårig erfarenhet av ledande befattningar från transport- eller logistikverksamhet med koppling till hamn och sjöfart? Är du en affärsmässig tillika operativ strateg med goda kunskaper i att leda, driva och ansvara för komplexa verksamheter? Är du representativ, med en väl utvecklad analytisk förmåga? Då är du kanske den vi söker. Ansök redan idag, eller kontakta oss för mer information. Välkommen!

Placering: 
Oskarshamn
Bransch: 
Inköp, Transport, Logistik, Management, Inköp, logistik
Antal tjänster: 
1

Om tjänsten

Som VD för Smålandshamnar består dina arbetsuppgifter och ansvar i att leda och utveckla vår hamn- och terminaloperativa verksamhet, med idag sammantaget ca 65 medarbetare. Du arbetar tillsammans med styrelsen och företagsledningen för att nå satta lönsamhetsmål, och för att driva bolaget i enlighet med den fastställda affärsplanen.

En viktig del av ditt uppdrag som VD blir att arbeta enligt vår långsiktiga målsättning att genom samverkan och samarbete med andra hamnar och logistikaktörer, få bolaget att växa organiskt. Därtill kommer du att ha det övergripande ansvaret för en rad projekt. Dessa projekt kan komma att drivas och genomföras tillsammans med företrädare från kommunala och/eller regionala organisationer. Vidare möter, diskuterar och förhandlar du med politiker, tjänstemän och näringslivsrepresentanter såväl i regionen som i övriga Sverige och utomlands.

Om dig

Vi ser att du har en avslutad akademisk utbildning inom relevant område, alternativt vad vi bedömer vara motsvarande erfarenhet, samt flerårig erfarenhet av att driva och ansvara för liknande verksamheter. Denna fleråriga erfarenhet av ledande befattningar kan bestå i att du är eller har varit t.ex. trafik-, produktions, plats-, hamn- eller terminalchef, inom transport- och logistikverksamhet med koppling till hamn och sjötransport. Du talar och skriver svenska och engelska flytande. Om du därtill har en professionellt användbar nivå i tyska, ses det som starkt meriterande.

Som person ser vi att du är affärsmässig, med ett väl utvecklat analytiskt tänkande. Du har förmågan att se orsakssamband, och kan därtill med lätthet bryta ner komplexa frågeställningar och övergripande målsättningar till konkreta mål som kan uppfattas och förstås av den enskilde medarbetaren. Du har därtill en mycket god social kompetens, en väl utvecklad samarbetsförmåga och goda kommunikativa färdigheter, som sammantaget ger dig förutsättningarna att vara framgångsrik mot och i såväl interna som externa kontaktytor och samarbeten samt att representera Smålandshamnar utåt.

I den här rekryteringen sätter vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Om Smålandshamnar

Smålandshamnar AB bedriver på entreprenad för Oskarshamns- och Västerviks kommuner den totala hamn- och godshanteringsverksamheten i Oskarshamn och Västervik. Hamnarna är geografiskt och strategiskt välplacerade i Östersjöregionen och har kapacitet att ta emot och hantera de största fartygen. Smålandshamnar AB omsatte under 2017 SEK 77,6 miljoner och hanterade 1,1 miljoner ton gods och 480 000 passagerare, med 65 anställda.

Läs mer om oss och tjänsten HÄR.

Kontakt och ansökan

Smålandshamnar samarbetar i den här rekryteringen med Experis, en del av ManpowerGroup, med lång erfarenhet av rekrytering av chefer och specialister.

Tjänsten söker du via ansökningslänken. Vid frågor, eller för mer information, vänligen kontakta rekryteringskonsult Sara Williamsson på 0470 - 74 55 82, alternativt sara.williamsson@se.experis.com, eller Magnus Carlhielm på 0470 - 74 55 87, alternativt magnus.carlhielm@se.experis.com.

Urval sker löpande, skicka därför in din ansökan snarast, dock senast den 2 januari. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sista ansökningsdag
Snarast