Ekonomichef till Universal Power

Efter 100 år som ett ledande företag inom området industrimotorer tar Universal Power ny sats för framtiden med nytt namn och ny kostym. Bolaget har en stabil ägare i form av den svenska industrikoncernen Duroc AB. Universal Power drivs av viljan att öka kundernas konkurrenskraft genom att erbjuda marknadens bösta motorer för industriell och marint bruk samtidigt som vi ger en service i världsklass. Med verksamhet i Skänninge, Kristianstad och Oslo och med en försäljning på en global basis lever vi nära marknaden, vilket ger oss en god möjlighet att kunna leverera marknadens bästa lösningar för våra kunder. Bolaget har som målsättning att växa vidare.

Placering: 
Mjölby
Bransch: 
Ekonomi, Finans, Försäkring
Antal tjänster: 
1

Arbetsbeskrivning

Som ekonomichef på Universal Power med huvudkontor i Skänninge kommer du att ha helhetsansvaret för vår ekonomifunktion både i Sverige och Norge. Du arbetar med budget, prognoser och uppföljningar. Din roll är till viss del fokuserad på att vara ett affärsstöd till verksamheten och du arbetar i tät dialog med bolagets VD. Samtidigt har du även ansvar för den löpande bokföringen och ser till att våra bokslut håller högsta kvalitet. Som ekonomichef kommer du tillsammans med en controller samt en ekonomiassistent i Sverige även att utveckla strukturer och arbetssätt för den ekonomiska delen. Du kommer att arbeta i en miljö med korta beslutsvägar. Till hjälp i det norska bolaget finns en bokföringsbyrå.

Mer specifikt kommer dina arbetsuppgifter bestå i:

  • Ansvara för löpande redovisning
  • Månads-, kvartals- samt årsbokslut
  • Framtagande av rapporter
  • Rapportering i konsolideringssystem
  • Likviditetsplanering och uppföljning
  • Ansvara för budget samt uppföljning
  • Inkomstdeklarationer, moms och AG-deklarationer
  • Viss HR-administration
  • Att vara behjälplig med arbetsuppgifter i andra bolag inom koncernen

Vem är du?

För tjänsten som ekonomichef ska du ha flera års erfarenhet av kvalificerad redovisning samt gärna erfarenhet av att leda personal. Vidare har du arbetat med budgetering, kalkylering och likviditetskalkyler. Du har goda erfarenheter av att effektivisera och rationalisera rutiner och processer. Vidare har du mycket goda kunskaper i Excel och stor systemvana och det är meriterande om du har arbetat i Pyramid. Har du erfarenhet av koncernredovisning och HR är det meriterande. För rollen ska du behärska engelska och svenska i tal och skrift.

Som person är du målinriktad, strukturerad och driven. Du är analytisk och trivs i en verksamhet med ett utvecklingsfokus. Du är affärsmässig och uppskattar att leverera med kvalitet. Då arbetet innebär mycket kontakt med medarbetare på olika nivåer runt om i företaget är det viktigt med en positiv attityd och en mycket god kommunikations-, samarbets- och problemlösningsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och färdigheter samt på de sätt som du kan komplettera vårt befintliga team.

I denna tjänsten samarbetar Universal Power med Experis. För mer information är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Marcus Kahanek på Experis, 011-19 43 54 eller marcus.kahanek@se.experis.com.

Välkommen med din ansökan

Urval och intervjuer görs löpande, välkommen med din ansökan redan idag!