Östersunds kommun rekryterar Informationssäkerhetssamordnare

I din roll som informationssäkerhetssamordnare ingår du i kommunledningsförvaltningen (KLF) som är kommunstyrelsens tjänstemannastöd, där de flesta tjänstemännen arbetar med strategiska frågor. De som arbetar inom Område Styrning och Enheten för Juridik & säkerhet, där aktuell tjänst finns placerad, är kommunens sakkunniga/experter inom juridik, säkerhetsskydd, informationssäkerhet, GDPR, krisberedskap och liknande kompetenser.

Placering: 
Östersund
Bransch: 
IT, data
Antal tjänster: 
1

Östersunds Kommun har mer än 5 600 personer anställda i sju förvaltningar. Vi verkar inom 400 olika yrken och jobbar mot ett gemensamt mål: att göra medborgarnas liv rikare, enklare och tryggare. Östersunds kommun är stället för dig som vill jobba framåt med hjärtat. För oss är alla medborgare lika viktiga. Ett barn på förskolan, en bygglovssökande villaägare eller en vårdsökande pensionär. Hos oss har du möjligheter att som individ påverka hur vi genomför vårt gemensamma arbete och vara med och bidra till ett bättre Östersund. Vi är engagerade och visar omtanke för varandra och dem vi är till för.

Arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter består bland annan av att fortsätta införa, utveckla och förvalta kommunens strategiska informationssäkerhetsarbete. I din roll kan det också ingå att arbete med kommunens övergripande krisberedskap samt säkerhets- och försäkringsfrågor. Rollen som informationssäkerhetssamordnare är varierande med såväl interna kontakter, inom och mellan kommunens olika förvaltningar, som externa kontakter vilket sker dagligen. Rollen kan också innebära att vara förvaltningens företrädare i olika forum och projekt.

Vem är du?

Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning som är relevant för tjänsten ex juridik, risk- och krishantering, statsvetenskap eller likande.

Du har för arbetsuppgiften minst två års erfarenhet från arbete med ledningssystem för informationssäkerhet eller relevant erfarenhet som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Du är väl förtrogen med ISO27000-serien och det är meriterande att du har deltagit i implementering och certifiering. Vi ser gärna att du innehar någon av certifieringarna CISSP/CISM/CISA eller motsvarande. Erfarenhet från PCI DSS, COBIT, GDPR, NIS och kunskap om teknisk säkerhet är också meriterade, liksom att du har arbetat inom offentlig sektor med likande arbetsuppgifter.

Du har en väl utvecklad förmåga att bygga relationer och samarbeta. Du skall kunna driva och utveckla ditt arbete självständigt samt att delta i olika arbetsgrupper. Du bör ha en god förmåga att hantera många ärenden och händelser samtidigt och självständigt kunna prioritera vilka arbetsuppgifter som är viktigast. Arbetet förutsätter att du kan uttrycka dig väl på svenska, i både tal och skrift.

Personlig mognad, viljan att utvecklas och söka lösningar är egenskaper som värdesätts. Arbetet kräver att du snabbt kan anpassa dig till nya situationer och hantera dem på ett självständigt sätt.

För tjänsten krävs B körkort.

Vi kan komma att utnyttja sociala medier vid referenstagning.

Anställningen är inplacerad i säkerhetsklass. Det betyder att innan du anställs vid Östersunds kommun kommer säkerhetsprövning och registerkontroll att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Vad kan vi erbjuda?

Östersunds kommun kan erbjuda ett arbete som är viktig för kommunen och kommunens hantering av information. Kommunen hanterar stora mängder av information som måste hanteras på rätt sätt. Vi har en arbetsplats där vi alla har ett ansvar för verksamhetens utveckling, vi stöttar varandra och ger och tar emot tips om nya sätt att arbeta - det är vad högt i tak betyder hos oss.

Vi kan också erbjuda Benify - förmånsportal, där du snabbt ser vilka olika typer av förmåner du kan ta del av, Lifeplan - pensionstjänst, friskvårds timme, bidrag och särskilda satsningar för hälsa. Du har också möjlighet att växla semesterdagtillägg till fler lediga dagar, kollektivavtal med goda anställningsvillkor. Och vi erbjuder 5 600 kollegor! Detta är en tillsvidaretjänst som omfattar heltid.

Ansökan och kontakt

Du söker tjänsten via experis.se där du laddar upp ditt CV och personliga brev (gärna i pdf). Om du har frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult AnnaKarin Bergqvist 070 - 377 20 63 eller via mail annakarin.bergqvist@se.experis.com

Vi ser gärna att du söker så snart som möjligt då vi kan komma att intervjua före ansökningstidens slut.

Sista ansökningsdag är: 3 juni

Vi välkomnar din ansökan!

Sista ansökningsdag
Snarast