Affärsmässig Strategisk Inköpare till Saab, Linköping

Vill du arbeta i en bred strategisk inköparroll med goda utvecklingsmöjligheter på ett globalt företag inom den civila flygindustrin? Då är detta uppdrag på Saab i Linköping något för dig!

Placering: 
Östergötlands län, Linköping
Bransch: 
Inköp, Transport, Logistik
Antal tjänster: 
1

Vår kund Saab söker nu en affärsmässig strategisk inköpare till avdelningen strategiskt inköp och inköpskvalitet. Du kommer tillhöra Regional Aircraft som är en del av Support and Services som levererar service inom den civila flygindustrin. Din avdelning ansvara för affärsrelationen med utvalda leverantörer inkluderande tecknande av nya leverantörsavtal såväl som omförhandling av befintliga leverantörsavtal.

Uppdraget är som konsult via Experis med god möjlighet till anställning hos Saab efter 1 år.

 

Arbetsbeskrivning

I denna roll som strategisk inköpare får du ansvar för ett visst komponentområde baserat på teknikområde med tillhörande leverantörsavtal som i huvudsak berör flygplansplattformarna Saab 340 och Saab 2000. Leverantörsavtalen som du kommer jobba med avser långsiktig support för reservdelsköp och köp av komponentunderhåll. Leverantörerna är främst externa och en stor del av dem finns utomlands. Tjänsten innebär därför en del resdagar.

Utöver skapande av leverantörsavtal ingår också uppföljning och övervakande av leverantörernas långsiktiga åtaganden, hantering av leverantörsrisker, arbete med kostnadskalkyler och kostnadsutveckling samt bearbetning av leverantörsmarknaden. Det kommer krävas att du självständigt planerar hur leverantörer skall hanteras och tillsammans med andra deltar i genomförandet av detta.   

Avdelningen består av ett mindre sammansvetsat team med mycket framåtanda som arbetar proaktivt med att utveckla befintliga leverantörer samt ta fram alternativa tillverkningslösningar och hitta nya leverantörer. Arbetskulturen inom avdelningen präglas av samarbete och vilja att lösa uppkomna problem. Trivseln är god och arbetet leds av en chef som ger frihet under ansvar.

 

Vem är du?

Som person är du relationsorienterad med en god kommunikativ förmåga då rollen innebär många kontakter, både internt och externt, och du arbetar tätt ihop med dina kollegor. Du har ett strategiskt tankesätt med ett brett perspektiv på inköpsfrågorna med ett genuint tekniskt intresse. Vidare arbetar du bra med komplexa frågor där du kan analysera och bryta ner problem och du arbetar hela tiden utifrån ett affärsmässigt perspektiv.

Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av kvalificerat inköpsarbete inom ett internationellt företag samt arbetat med kommersiella avtal.

Vi ser gärna att du har en civilingenjör- och/eller civilekonomutbildning. Goda språkkunskaper såväl muntligt som skriftligt i svenska och engelska är en förutsättning. Körkort B krävs.

Meriterande är om du har tidigare erfarenhet inom flygbranschen samt affärsjuridisk kompetens och erfarenhet av affärsutveckling.

 

Att arbeta på Experis

Vi anser oss inte vara som alla andra, vi är stolta över våra konsulter och tillsammans hittar vi rätt utmaningar för dig. Som konsult på Experis erbjuds du möjligheten att utveckla dina kunskaper i uppdrag hos några av Sveriges största företag inom flera olika branscher. Vi har höga förväntningar på dig, men i gengäld erbjuder vi dig goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Här får du också en utvecklingsplan, så både du och din konsultchef har förståelse för vart du vill nå och vilka kompetenser som du vill utveckla.

Våra konsulter får en trygg anställning med allt vad det innebär i form av övertidsersättning, semester, tjänstepension och försäkringar enligt kollektivavtal och vi försöker alltid utgå från att våra konsultkollegor skall ha en fast tillsvidareanställning.

 

Kontaktperson

Ansök via ansökningslänken här bredvid. Har du frågor är du välkommen att kontakta konsultchef Karin Boström på 011-194355 eller på karin.bostrom@se.experis.com. Urval och intervjuer sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!

Varmt välkommen med din ansökan!