Telair söker Head of Operations

Telair International AB är ett helägt dotterbolag till Telair International som ingår i Transdigm Group Inc. Företaget är kreativt och spännande, med hög innovationsnivå och snabb tillväxt. Vi är världsledande inom ombordutrustning för bagagehantering på flygplan och levererar direkt till Boeing och Airbus samt flygbolag över hela världen. Med ett fyrtiotal medarbetare och en omsättning på ca 150 MSEK utvecklar, marknadsför och producerar vi Cargo Loading Systems som används inom luftfarten. Arbetsfältet är mycket internationellt med tyngdpunkt på USA. Vi har höga krav på kvalitet och är certifierade av såväl svenska som utländska luftfartsmyndigheter samt Boeing och Airbus

Placering: 
Skåne län, Lund
Bransch: 
Inköp, Transport, Logistik
Antal tjänster: 
1

Som Head of Operations kommer du att ansvara för logistiken och det totala materialflödet i verksamheten. En viktig del av ditt ansvar är Global Sourcing där du på ett globalt plan arbetar med leverantörer och samarbetspartners, såväl befintliga som kvalificering av nya, och sköter förhandlingar, inköp samt upprättande av avtal. Vidare ansvarar du för:

• Planering av kundorder och säkerhetslager för eftermarknad.
• Inköpsorder/avrop mot avtal.
• Produktionsorder mot OEM-kundorder.
• Godsmottagning.
• Lagerhållning/lagerstyrning.
• Produktion i form av montering, provning och packning.
• Skeppning slutkunder/flygbolag och OEM, bl.a. Boeing, Airbus och Bombardier.
• Kvalitetsansvar för produktion och leverantörer.
• Personalansvar för planerare, inköpare, verkstadschef, godsmottagare, montörer. 
• Totalt  ca 10 personer.
• Budgetansvar för egen avdelning och ansvarig inför Transportstyrelsen inom Part 21G

Du ansvarar även för produktionsplanering, kostnadsreduceringar, effektiviseringar och ständiga förbättringar. Du arbetar ständigt med optimeringar av ledtider och nyckeltal (sammansättning, lagerhållning, omsättningshastighet etc.). 

Vem är du?
Då Telair arbetar framgångsrikt med Global Sourcing ser vi erfarenheter från detta som mycket meriterande. Du har vana och intresse av att arbeta med underleverantörer och duktig på att styra och säkra produktionen hos dessa. Du har några års erfarenhet från en operativ roll som logistikchef, Supply Chain Manager eller projektledare inom en tillverkande industri där du har haft ett övergripande ansvar för produktionen och logistiken. Din teoretiska bakgrund är civilingenjör, eller motsvarande, med fokus på logistik och materialstyrning. 

Du har:
• verkat i en miljö med höga krav på leveranser i tid och fria från kvalitetsbrister med en strategisk planering av hela leveranskedjan.
• vana av outsourcing till leverantörer, gärna internationellt, där du hållit i avtalsförhandlingar, verktygsinvesteringar, kvalitetsrevisioner samt ansvarat för bedömning och uppföljning kring kvalitetsbrister. 
• arbetat med strategisk och långsiktig planering av hela leveranskedjan.
• drivit kostnadsbesparingar på ett framgångsrikt sätt.

Du har en god förhandlingsvana med leverantörer och är duktig på att arbeta nära dem och resonera med dem för att bygga långsiktiga relationer. Du behärskar engelska till fullo, både i tal och i skrift, samt är van vid arbete i MRP-system. 

Som person är du en genomförare och van vid att arbeta ”hands-on” men har samtidigt visioner för hur du skall förändra verksamheten. Du är duktig på att planera att ständigt utveckla människor och verksamhetsprocesser. 

Kontaktuppgifter

I denna rekytering så samarbetar vi med Experis ManpowerGroup. Har du några frågor går det bra att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Patrik Nordberg på pnordb@se.experis.com eller 040-660 63 55 alt.Catharina Platoff på cplato@se.experis.com eller 044- 20 38 68. Vi ser fram emot din ansökan asap dock senast den 10 december