Krav- och testledare till Systembolaget

Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 30 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull.

Placering: 
Stockholms län, Stockholm
Bransch: 
IT, data
Antal tjänster: 
1

Systembolagets IT-avdelning ansvarar för att leverera IT-stöd som på bästa sätt stödjer verksamheten på ett behovsanpassat och kostnadseffektivt sätt. Allt systemstöd är utkontrakterat och köps av externa leverantörer vilket gör att IT-avdelningen har rollen som beställare och IT-förvaltare.

Nu förstärker vi vår IT-organisation med en krav- och testledare som kommer att leda krav- och acceptanstestarbete inom systemförvaltning och projekt, i nära samarbete med verksamheten.

Rollen
Som krav- och testledare ansvarar du för att krav- och testprocessen är effektiv och metodisk utifrån varje specifikt uppdrag. Tjänsten innebär att du fungerar som bryggan mellan systemleverantörer och medarbetare/superanvändare i organisationen där god verksamhetskunskap och samarbetsförmåga är en stor framgångsfaktor.

I din roll som kravledare kommer du att leda, koordinera, driva, planera och följa upp kravarbetet genom att bland annat ta fram övergripande behov, kravspecifikationer, kravplaner, göra kravanalys samt utbilda och leda verksamheten framåt.

Rollen som testledare innebär att du kommer att leda, koordinera, driva och planera och följa upp acceptanstestarbetet bland annat genom att ta fram testplaner, ta fram testfall tillsammans med medarbetare i verksamheten, sammanställa testrapporter, hålla utbildningar i testmetodik och verktyget QC, hålla workshops och koordinera defekterna med många olika systemleverantörer.

Tjänsten är en tillsvidare anställning med placering på huvudkontoret beläget på Kungsträdgårdsgatan i centrala Stockholm.

Systembolaget har högt stöd hos allmänheten och de senaste åren har man utsetts till Sveriges bästa serviceföretag flera år i rad. IT-avdelningen har vunnit flera fina utmärkelser så som årets CIO, årets Servicedesk m.m. och företaget får genomgående höga omdömen i sina medarbetarundersökningar.

Om dig

  • Vi söker dig som har en högskoleutbildning eller motsvarande.
  • Du har flerårig erfarenhet av både krav- och testledning, med fördel kopplat till affärssystem.
  • Du har erfarenhet av krav- och testverktyg som t. ex. ALM Quality Center och vi ser det som meriterande om du är certifierad enligt REQB och ISTQB.
  • Det är en fördel om du har erfarenhet av detaljhandel.
  • Du tycker om att skapa goda relationer och har ett öppet förhållningssätt till alla du möter.

Som person är du van att koordinera leda och inspirera människor, du är kommunikativ och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, både på svenska och engelska. Du är analytiskt lagd, van att tänka kritiskt samt har en god leveransförmåga och är självgående i din roll.

Om din utveckling hos oss
Systembolaget är i ständig utveckling, och det kommer du också att vara om du arbetar hos oss. Till att börja med får alla nyanställda ett gediget introduktionsprogram. Sedan erbjuder vi flera olika möjligheter för att du ska lära dig mer och mer. Varje medarbetare har en egen kompetensutvecklingsplan, och utvecklingssamtal genomförs årligen.

Ansökan och kontaktperson
I denna rekrytering samarbetar Systembolaget med Experis IT. Frågor besvaras av rekryteringskonsult Anki Snis, 08-508 954 53, anki.snis@se.experis.com.

Urval sker löpande så skicka in den ansökan så snart som möjligt.

Sista ansökningsdag
Snarast