Vad bygger du ditt varumärke på?

Att det personliga varumärket blir allt viktigare råder det ingen tvekan om. Och det gäller oavsett om du är vd, politiker, anställd, specialist eller egen företagare. I allra högsta grad gäller det om du funderar på att byta jobb.

- Idag har du som individ ett större ansvar än någonsin för ditt eget 

Enligt Lotta är framgångsreceptet för dig som vill bygga ditt personliga varumärke trovärdighet. För att lyckas måste du vara autentisk i hur du presenterar dig själv.varumärke. Samtidigt har själva ägandet av det personliga varumärket förskjutits, du kan inte själv bestämma vad andra ska veta om dig, säger Lotta Holme, försäljningschef på Experis Finance och erfaren rekryterare inom Sales & Marketing.

- Du kan inte att fabricera en bild av dig själv, det är alldeles för lätt att se igenom, säger Lotta. Det är något vi måste leva med helt enkelt, att det alltid går att hitta en motsägelse om du inte ger ett konsekvent intryck.

Lotta menar att vi samtidigt har blivit mer toleranta när det gäller att låta andra ta del av våra privata angelägenheter.

-Tidigare tyckte vi inte att våra vardagsbestyr angick andra, men dessa visar vi glatt upp på Facebook eller Instagram dagligen, säger Lotta.

Att en kandidat ska ge ett konsekvent intryck under hela rekryteringsprocessen är en nyckelfaktor när Experis genomför rekryteringar. Idag består processen av intervjuer, referenstagning och tester.

 - Om någon försöker förställa sig märker vi det, den kandidat vi väljer har förmedlat samma intryck genom hela processen.