Hur får man fram sin personlighet i sitt CV?

Vårt arbete som rekryteringspartner handlar inte bara om att säkerställa rätt kompetens utan också att kandidaten kommer till sin rätt i den företagskultur som är aktuell, att kandidaten har de förmågor som krävs nu och framöver, att kandidaten blir framgångsrik– både kompetensmässigt och personlighetsmässigt – i den organisationen, i det team och tillsammans med den chef som är aktuell. Sara Enebrink rekryteringskonsult på Experis Finance ger 5 konkreta tips hur du får fram vem du är i ditt CV.

  1. Sara EnebrinkEn bild säger mer än tusen ord
    Människor har en tendens att minnas i bilder, det vi kan visualisera har vi lättare att komma ihåg. Det underlättar mycket för en rekryterares minne med en bild på Cv:t. Tänk dock på vilken bild du använder – du vill bli ihågkommen på ett positivt sätt. Ett roligt sätt att sticka ut med en bild är att ha en bild som representerar den yrkesroll du söker jobb inom, t.ex. söker du jobb som truckförare kan du ha en bild på dig själv körandes truck, som pianolärare dig själv vid ett piano osv. Roligt där det är möjligt. Rätt bild kan även representera den ledarstil du som chef vill visa upp. T.ex. en prestigelös VD kan ha en bild på sig själv med fiskespöet för att visa sig jordnära.

  2. Kreativt CV 
    Det finns många sätt att göra ett kreativt CV på, t.ex. att göra Cv:t som en meny om du söker jobb inom restaurang. Eller varför inte bifoga ett video-CV? Eller som en programmerare gjorde en gång, skriva en kod och en länk så fick rekryteraren koda fram Cv:t. Beroende på vilken bransch du söker jobb inom så kan detta vara en avgörande del. Söker du jobb inom PR eller marknadsföring, inom media, design eller liknande kan det vara avgörande att visa upp sin kreativitet redan i Cv:t. Det viktiga dock är att alltid även bifoga en formell ansökan också, så att rekryteraren alltid har den information hen behöver lättillgängligt.

  3. Jobba med rubrikerna 
    Beroende på vilken tjänst du söker kan du välja att lyfta fram tidigare arbeten på olika sätt. T.ex. söker du jobba inom offentlig verksamhet och har stor erfarenhet av sådana arbetsgivare kan det vara en vits att lyfta fram arbetsgivaren i fet text för att sedan skriva din yrkesroll. Men i de allra flesta fall är det yrkesrollen som är intressant. Ofta kan människor ha haft flera roller hos samma arbetsgivare. T.ex. du har jobbat med jobbcoachning, rekrytering och som konsultchef. Om du då söker jobb som konsultchef är det denna rubrik du bör använda, sedan kan du i arbetsbeskrivningen skriva; ”har även arbetat med rekrytering och jobbcoachning”.

  4. Ge exempel på prestationer
    En arbetsbeskrivning är väldigt viktig så du inte bara radar upp erfarenheter i form av titel, arbetsgivare och årtal. I arbetsbeskrivningen bör du kortfattat beskriva vad din roll inneburit och här är det ett stort plus om du även kan lyfta fram prestationer du åstadkommit. T.ex. om du arbetat som chef bör du skriva ut hur stor budget du haft, hur många du haft personalansvar för osv. Som inköpare kan du skriva hur stort inköpsansvar du haft och om du kanske hjälpt företaget att spara X antal kronor på inköp du varit ansvarig för.

  5. Länka
    Beroende på vad du har för roll blir detta mer eller mindre viktigt. Som programmerare vill du kanske länka till en hemsida du varit med och programmerat eller utvecklat. I vissa yrken kan det vara nödvändigt att länka till ett portfolio medan andra kanske bara vill länka till sin LinkedIn-profil.